Waarom zijn er religieuze politieke partijen in Nederland?

Religieuze politieke partijen zoals de SGP bestaan, en kunnen door veel mensen als discriminerend gezien worden. Religieuze politieke partijen zullen hun standpunten nooit aanpassen en zullen altijd blijven bij oude principes. Er is dus veel te vinden over waarom ze er niet moeten zijn, maar waarom zijn ze er nu (nog) wel? Waarom zijn er religieuze politieke partijen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook al zien veel mensen bepaalde partijen als een discriminerende partij, daarom hoeft dat volgens de wet nog niet de waarheid te zijn.
Linksom of rechtsom is de mening van de massa meestal niet de juiste mening.
Er zijn beslist wel religieuze politieke partijen die hun standpunten aangepast hebben aan de opvattingen van de huidige maatschappij. Ook dat hoeft niet altijd een verbetering te zijn. Precies zoals er seculiere partijen zijn die hun grondprincipes verlaten.

Antwoorden (3)

Omdat het ieders grondwettelijk recht is om binnen de grenzen van de wet een politieke partij te beginnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er zijn (nog) religieuze politieke partijen omdat die religieuze partijen ouder zijn dan het anti-discriminatiebeginsel.

De SGP (opgericht 1918) is de oudste nog bestaande politieke partij van Nederland; het CDA heeft zijn roots in oa. de Antirevolutionaire Partij uit 1879.
Het huidige artikel 1 van de (nederlandse) grondwet dateert uit 1983; de Universele verklaring voor de rechten van de mensen dateert uit 1948.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Artikel 1 van de grondwet is hier niet van toepassing en het bestaan van CDA, SGP of welke politieke partij staat los van enig anti-discriminatiebeginsel. Het SGP is ooit op de vingers getikt door de rechter over hun standpunt over vrouwen op de kieslijst, maar een verbod is in dat verband geen moment overwogen en zou ook ongrondwettelijk geweest zijn.
Beste goeievraag0309,

Iedereen in Nederland heeft het recht om op zijn/haar vertegenwoordiger en partij te kiezen.
Zo mogen christenen ook voor hun vertegenwoordigers/partij kiezen die hen vertegenwoordigen in Den Haag/ Tweede Kamer.
Omdat veel christenen zich niet kunnen vinden in de standpunten van het liberalisme, en het socialisme.
Daardoor is het confessionalisme ontstaan. (confession= geloof)
Hieronder vallen alle religieuze partijen.
Vandaar dat we nu nog steeds religieuze partijen hebben. Deze zijn juist niet discriminerend, omdat op deze manier elke bevolkingsgroep in de samenleving vertegenwoordigd kan worden.

Ik hoop zo antwoord te hebben gegeven op je vraag.

m.v.g.
Floor2902