Hoe voorkom ik misbruik van het eigen risico door de zorgverzekeraar

Gisteravond geluisterd naar Ab Klink, minister van volksgezondheid.
Het eigen risico is er, althans volgens deze minister om te zorgen dat de mensen bewuster naar de dokter gaan.
Niets mis mee.
Nu het volgende, ik ben 61 en gebruik medicijnen voor bloeddruk, suiker en cholestorol.
Dit gebruik ikin mijn belang en in het belang van de verzekeraar. Nalaten gaat meer kosten.
Ik hoef dus niet na te denken, ik moet gewoon naar de dokter toe, medicijnen moet ik gewoon slikken.
Als de verzekeraar mij ieder jaar opnieuw een eigen bijdrage laat betalen voor deze kwalen is dat toch strijdig met de geest van de regelgeving, en dus misbruik!
Of zat de minister nou te liegen?

Weet jij het antwoord?

/2500

De minister zat niet te liegen, en het is ook niet in de geest van de regelgeving. Het gaat om de grootste gemene deler. En dat zijn de mensen die slechts af en toe een arts nodig hebben. Die hebben een eigen risico om mensen na te laten denken of ze een arts nodig hebben. in jouw specifieke geval (En met jou wellicht nog wel een 100.000 nederlanders) pakt het zo uit dat je effectief meer premie gaat betalen. Dat is geen oplichting, maar gewoon de manier waarop de wet georganiseerd is. Aan de andere kant kan je oko zeggen: Jij krijgt zoveel medicijnen vergoed dat het extra betalen niet zo erg is; Je betaald immers nog steeds veel minder dan de kosten die je zou maken zonder verzekering. Iemand die haast nooit wat heeft (Zoals ik bv) betaald nu altijd voor elk bezoekj aan de huisarts, terwijl die ook gewoon een premie voor verzekering betaald. Wellicht is daar de eigen bijdrage veel oneerlijker voor.

Als het zou kloppen dat het eigen risico gold voor een bewustere doktersgang, was het logischer achteraf te bepalen of het bezoek nodig was. Zo ja, geen bijdrage, zo nee, wel bijdrage. Daarom betwijfel ik het motief en veronderstel dat het gewoon een bezuinigingsingreep betreft.

het lijkt er op dat je gelijk hebt. alleen is dit een erg vervelend neveneffect van de maatregel. ik zit met hetzelfde. gebruik medicijnen waar ik niet zonder kan en moet daarvoor ook een eigen bijdrage betalen. echter er zijn erg veel mensen hypochonders) die voor een scheet die verkeerd zit al naar de dokter gaan. ook als het niet nodig is. er worden ook veel medische handelingen uitgevoerd, die eigenlijk niet nodig zijn. door het eigen risico wordt dat een beetje in de hand gehouden. ondanks alles ben ik toch wel een voorstander van een eigen risico. hoe hoog die moet zijn, dat vind ik een moeilijker vraag. ik zou stemmen voor inkomensafhankelijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100