ik wil graag mijn Marokkaanse nationaliteit opgeven. Heb er nooit om gevraagd en ben loyaal aan Nederland. Wat kan ik doen?

.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ben geboren en getogen in Nederland en ben dit land ook dankbaar voor alle mogelijkheden/kansen die ik gehad heb. In Marokko zou ik die kansen nooit gehad hebben. Ik wil serieus afrekenen met mijn verplicht opgedragen Marokkaanse nationaliteit.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://naarmaroc.com/het-consulaat-burgerzaken/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een paspoort aan het consulaat afgeven heeft geen zin, het wordt niet aangenomen. Opsturen heeft ook geen zin, dan wordt het teruggestuurd. U kunt het paspoort laten verlopen, maar dat heft uw Marokkaans staatsburgerschap niet op.

Antwoorden (2)

Dit zou geen makkelijke zaak zijn:volgens velen kan dit niet,maar volgens volgende zou het toch niet zo moeilijk zijn:
Dit kan namelijk gewoon. De optie is zelfs opgenomen in de Marokkaanse wet!

Hierover schreef journaliste Bernadette de Wit ooit een inzichtgevend artikel:

De Wit schreef:

Volgens artikel 19, eerste lid, van de code de la nationalité marocaine uit 1958 kunnen meerderjarige Marokkanen die vrijwillig een buitenlandse nationaliteit verworven hebben, via een beschikking toestemming krijgen voor het opgeven van hun Marokkaanse nationaliteit. De artikelen 25 tot en met 29 beschrijven de te volgen procedure.

De Wit stelt vragen aan instanties, die daarop alleen in algemeenheden reageren, en eindigt met haar conclusie:

Ik ga ervan uit dat burgemeester Aboe Taleb hiermee afdoende is ingelicht. Hij weet wat hem te doen staat. Can do. Waar een wil is, is een weg. Om zich van de tentakels van Mohammed VI en zijn Stasi-achtige Amicalesvriendjes te bevrijden, hoeft hij alleen de fiets te pakken en een brief met zijn groene paspoort te bezorgen op het adres Calandstraat no. 11 te Rotterdam, het Marokkaanse consulaat. Wees een vent, Ahmed, en uw landgenoten zullen volgen.

Dit had Arib dus gewoon kunnen doen. Marokkaans paspoort in een envelop. Brief erbij. Klaar. Helemaal in overeenstemming met de Marokkaanse wet ook nog. En ze had die brief bekend kunnen maken. Ze had daarmee een statement gemaakt: Ik ben honderd procent Nederlands!
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mevrouw De Wit is al jaren de weg kwijt met het verkondigen van haar anti-islamstandpunten. Daar is de leider van de PVV nog en kleine jongen bij. Zij heeft in januari 2016 gepleit voor zeer ergerlijke maatregelen. De huidige burgermeester van Rotterdam (hij was staatssecretaris toen mevrouw De Wit hem lastig viel) wil niet eens met discussiëren.
Een paspoort inleveren bij het Marokkaanse consulaat Generaal is niet hetzelfde als een staatsburgerschap dat grondwettelijk vastligt, opgeven.
In Marokko wordt het doen van afstand van de nationaliteit in de praktijk niet geaccepteerd.
De Marokkaanse familiewet is van toepassing op:
a. alle Marokkanen, ongeacht hun woon- of verblijfplaats, waarop Joodse Marokkaanse een uitzondering vormen.
b. eens Marokkaan, altijd Marokkaan: afstand van nationaliteit is niet mogelijk, ook niet bij aanname andere nationaliteit.
https://ind.nl/Paginas/Landenlijst-behoud-nationaliteit.aspx

Het uit ten treure aangehaald artikel 19 van de CODE DE LA NATIONALITE MAROCAINE, Version consolidée en date du 26 octobre 2011 doet anders vermoeden, maar er zit een addertje onder het gras, nl artikel 25 en 26 van de richtlijn
Artikel 19 Cas de perte – In geval van afstand doen
1. de Marokkaanse meerderjarige die vrijwillig in het buitenland een buitenlandse nationaliteit heeft verworven bij Koninklijk Besluit heeft het recht het Marokkaanse staatsburgerschap af te zweren.
2. de Marokkaan, zelfs een minderjarige, die van oorsprong een buitenlandse nationaliteit heeft, is gemachtigd bij Koninklijk Besluit het Marokkaanse staatsburgerschap af te zweren.
4. de Marokkaan die verklaart afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit in het geval bedoeld in artikel 18 van deze richtlijn;
(art 18: Minderjarigen die ten minste zestien jaar oud waren toen zij genaturaliseerd waren als collectief effect hebben de mogelijkheid afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit tussen hun achttiende en eenentwintigste jaar)

ARTICLE 25 :DEPOT DES DEMANDES ET DECLARATIONS
ARTIKEL 25: INDIENEN VAN VERZOEKEN EN VERKLARINGEN
Verzoeken en verklaringen die worden gedaan om de Marokkaanse nationaliteit te verwerven, te verliezen of te verwerpen, alsmede verzoeken om wederopneming worden gericht aan de minister van Justitie.
Originele documenten dienen als bijlagen te worden gevoegd
(a) om vast te stellen dat de aanvraag of verklaring voldoet aan de wettelijke vereisten;
(b) om te beoordelen of de gezochte gunst gerechtvaardigd is vanuit nationaal oogpunt.
Art 26 als niet aan de wettelijke voorwaarden is voldaan verklaart de minister van justitie het verzoek of de verklaring niet-ontvankelijk.
Als aan de wettelijke voorwaarden is voldaan, kan de minister van Justitie bij een aan de betrokkene betekende besluit de aanvraag afwijzen of zich tegen de verklaring verzetten, in gevallen waarin de laatste optie wordt erkend.