Kan een gevallen/demissionair kabinet herkozen worden?

Het kabinet heeft er zelf voor gekozen dit jaar af te treden o.a. vanwege de toeslagenaffaire. Kunnen ze dan alsnog herkozen worden in maart?

3 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Nee, want leden van het kabinet worden niet gekozen. In maart kiezen we de leden van de Tweede Kamer.
bamibal
3 jaar geleden
In feite kiezen wij niet een kabinet. Als volk kiezen wij wie er in de 2e kamer komen. Vanuit die verkiezing gaan de verschillende partijen bezig om een coalitie te vormen om een meerderheid te vormen. Deze partijen vormen de basis van het kabinet en zullen mensen naar voren schuiven voor de verschillende positities binnen het kabinet.

Als de uitkomsten van de verkiezingen exact hetzelfde resultaat geven als de vorige verkiezingen, dan zou eenzelfde kabinet gevormd kunnen worden en zouden dezelfde mensen dezelfde posities kunnen gaan bekleden.
3 jaar geleden
We kiezen niet een kabinet bij de verkiezingen van 17 maart 2021, maar Tweede Kamerleden. Na de verkiezingen moeten de partijen van die Kamerleden in onderhandeling over de samenstelling van een nieuw kabinet. Ze zullen ervoor kiezen om een meerderheid in de Tweede Kamer te krijgen. Een 'minderheidskabinet' is er zelden geweest in de geschiedenis, want dat maakt regeren niet eenvoudig.

Als de partijen die nu in het kabinet zitten na de verkiezingen weer een meerderheid vormen zoals de coalitiepartijen deden in 2017, dan zouden deze vier partijen (VVD, CDA, D66 en ChristenUnie) opnieuw een kabinet kunnen vormen, dat is waar. Dat is dan overigens niet hetzelfde kabinet -er zijn immers verkiezingen geweest-, maar het kan wel zo lijken: er zullen vast ministers hetzelfde zijn als nu (op 19 februari 2021).

Als je dit als kiezer wil voorkomen, dan zal je (met vele anderen) op een andere partij dan deze vier moeten stemmen, maar volgens de recente peilingen wordt de VVD weer de grootste partij dus die zal zeer waarschijnlijk het voortouw nemen bij de onderhandelingen na de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart 2021. De kans is dus heel groot dat in het nieuwe kabinet deels partijen zitten, minstens één, waarschijnlijk meer, die nu ook al in de regering zitten.
Antoni