Waarom wilden de geallieerden na de Koude Oorlog dat de Duitse fabrieken buiten bedrijf werden gesteld?

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik bedoel WO ll. Zucht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
ronron1212
12 jaar geleden
Na de koude oorlog?????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na WO ll, bedoel ik. Haha, er even niet bij met mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiswerk ? Moet in je boek staan dan ; dat gaat sneller dan ons bronnen laten zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is geen huiswerk. Ik heb hier binnenkort een toets over. Eén van de beslissingen die de drie grootmachten dus in Potsdam maakten was dat de Duitse fabrieken ontmanteld werden. Verder staat er niks van instructie bij. Ik vind het wel belangrijk en interessant om te weten. Dit lesboek racet alle feiten langs zonder uit te leggen waarom iets zo was.
ronron1212
12 jaar geleden
O is een toets geen leerwerk of wel huiswerk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, leerwerk... niet huiswerk, ik hoef dit niet per sé uit te zoeken maar ben gewoon benieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeh...als je ergens een toets voer hebt, is dat toch hetzelfde als huiswerk ??
Googelen op 'herstel economie Duitsland na tweede wereldoorlog' levert je ongetwijfeld meer informatie dan je lief is - en vermoedelijk ook meer dan de leraar wil horen, en in een ander verband. Je boek lijkt me dus toch de eerste aangewezen bron.
ronron1212
12 jaar geleden
Er staat toch echt toest dus dat is huiswerk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een toets ja. Maar dit is niet iets wat je direct hoeft te weten. Huiswerk zie ik meer als het letterlijk stampen van de informatie die in je boek staat. En ik ben er voor mezelf achter gekomen dat het voor mij beter werkt als ik verbanden begrijp, ipv alles wat in het boek staat in mijn hoofd stamp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo ; dat vind ik een antwoord waard.

Antwoorden (3)

Zo konden er geen nieuwe wapens en minutie worden gemaakt, de geallieerden wilden dus een nieuwe oorlog voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagstelling klopt niet helemaal, want dat is niet wat er zwart op wit gebeurde, maar het werkstuk in de link helpt je ongetwijfeld verder ; daar staat veel info over de wederopbouw van de Duitse economie (waar met name Amerika uiteraard veel belang bij had). In 2500 woorden is het echter onmogelijk samen te vatten.

Alleen Morgenthau wilder de Duitse economie voorgoed platleggen en er een landbouwstaat van maken, zodat ze geen bedreiging voor Europa meer zou vormen. De economische belangen hebben echter overduidelijk geprevaleerd, en echt (definitief) 'gesloten' zijn de fabrieken dus uiteindelijk niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uiteraard zijn wel de bedrijven die specifiek en uitsluitend om de oorlogsindustrie draaien (wapens, vliegtuigen ed) wel ontmanteld na de oorlog -voor zover er nog wat van over was - en zich gaan toeleggen op andere producten. Dat was overigens na de eerste WO ook al gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontzettend bedankt! Kort gezegd dus, om ervoor te zorgen dat Duitsland geen bedreiging meer vormde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, zo eenvoudig ligt het dus helaas niet, vandaar de verwijzing naar de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ook niet geheel. Duitsland is oorlogsmaterieel blijven bouwen, de Nederlandse tanks waren namelijk van Duitse makelij.
De vraag klopt niet.

De geallieerden hebben nimmer gepoogd de Duitse industrie buiten bedrijf te stellen, die les hadden ze wel na de eerste wereld oorlog geleerd, na de eerste wereldoorlog werd er door de geallieerden een geheel handelsverbod met Duitsland afgekondigd, dit was de basis voor de onvrede in Duitsland dat geleid heeft tot de tweede wereldoorlog.

De geallieerden hebben na de tweede wereldoorlog juist de Duitse industrie heropgebouwd wat leidde tot het Wirtschaftswunder.

Alle industrieën in Duitsland zijn na de tweede wereldoorlog onder toezicht gesteld van de geallieerden, na verloop van tijd, als gebleken was dat de industrie enkel gebruikt werd voor vreedzame doeleinde, mocht de industrie weer onder beleid van de Duitse overheid vallen.

Het grote voorbeeld van het effect van deze handelswijze is het totaal verwoeste bedrijf in Wolfsburg dat onder de naam KDF alleen voertuigen produceerde voor het Duitse leger, na de tweede wereldoorlog werd onder commando van het Engels leger de productie opgestart van de meest verkochte personenauto ter wereld, de Volkswagen kever, nu één van 's werelds grootste automobielfabrikanten.

Na een aantal jaren, en door bemoeienissen van de Nederlander Ben Pon is de leiding van het fabriek wederom terug gegaan in Duitse handen.

De laatste bedrijven die terug onder Duitse leiding zijn komen te staan zijn de industrieën die zich houden met het fabriceren van oorlogs- / defensie materieel, de laatste zijn eind jaren '80 pas weer in Duitse handen gekomen echter mag Duitsland nog steeds geen wapens of wapentuig aan een ander land verkopen dan een land dat behoort tot de westerse alliantie, dit is opgenomen in de Duitse grondwet die opgesteld is door de geallieerde na de tweede wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als toevoeging hierop; is he alinea over KDF in Wolfsburg meld je dat na de oorlog de productie van de Volkswagen Kever is gestart. Het zou het beter zijn te zeggen dat die productie is hervat onder leiding van de geallieerden.
In 1938 werd de fabriek en een arbeidersdorp (KdF-Stadt) gebouwd, waar tussen 1939 en 1944 Kevers werden geproduceerd, zij het eerst onder de naam KdF-Wagen. Na de oorlog werd KdF-Stadt omgedoopt tot Wolfsburg en werd ook de productie van de Kever hervat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook daar is een toevoeging aan te maken.
In 1939 zijn er een paar honderd type 1 (kever) gebouwd echter was het voertuig niet geschikt als ordnance of ander soort troepen voertuig, de bouw werd dan ook geheel stilgelegd. In de tweede helft van 1939 zijn ze volledig overgestapt op het maken van oorlogsmaterieel, zoals de Kübel en de Schwimm, twee voertuigen die tot op vandaag model staan voor zowel leger als prive voertuigen. De kübel is het eerste voertuig ter wereld met inschakelbare 4wd aandrijving, het voorbeeld voor elke andere 4wd die nu nog op de aardbol rondrijdt en ontworpen wordt. De schwimm was het eerste volledige amfibisch voertuig dat zonder al te veel handelingen van uit rijstand te water kan en dan als boot verder gaat. KDF-stadt kreeg de naam en het logo van een kasteel dat in de buurt van de bedrijven heeft gestaan, de Wolfsburgt. Overigens is er één bedrijf in Amerikaanse handen gebleven, het autobedrijf Opel is tot op de dag van vandaag in handen van GM. GM heeft na de oorlog het bedrijf Opel, naar hun zeggen, van de familie Opel overgenomen en daar een financiële vergoeding voor gegeven, echter zijn er ook andere lezingen over de gang van zake.