Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt de inhoud van iedere postpakket bekeken?

Wordt de inhoud van postpakketten bekeken wanneer ze worden ingescand bij een postbedrijf zoals; DHL, Oketrans of GLS et cetera?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
hoezo gescand?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pakketten die als luchtvracht meegaan worden voor de veiligheid gecheckt onder de X-ray. Pakketten van buiten de eu worden steekproef gewijs door de duane gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat bedoelde ik, een x-ray scan. Ik dacht dat postpakketten ook onder een dergelijke scan gingen, maar dat ze steekproefsgewijs worden gecontroleerd buiten de eu wist ik.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee. De verzender moet zich houden aan devovoorschriften van hetgeen hij mag versturen. De expediteur is alleen een tussenpersoon bij het vervoer.

Er is echter geen sprake van briefgeheim bij het vervoer van pakketten. In uitzonderlijke situaties zal de expediteur het pakket moeten openen bijv. wanneer er vloeistoffen lekken uit het pakket, wanneer de doos scheurt waardoor verdere zending onmogeljk zou zijn, op last van de politie wanneer die bijv. denkt dat drugs worden vervoerd.

Kortom: alleen in uitzonderlijke situaties. Er wordt dan ook schriftelijk vastgelegd dat het pakket geopend is geweest zodat de klant dit weet en waarom het gebeurd is. Maar het is dus een uitzondering.
(Lees meer...)
Computoon
9 jaar geleden
Nee. Dat is privacy. Alleen als ze denken dat er iets van drugs in zit ofzo.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding