waarom worden de huizen prijzen niet vast gezet?

Toegevoegd na 2 dagen:
wat stijgt nou werkelijk? de huizen prijzen? of is het de grond prijzen?

wie zorgt voor de stijging van de huizen markt?
want hebben makelaars niet meer baat bij het verkopen van huizen voor een duurder bedrag? heb wel eens gehoord dat makelaars provisie kosten vragen voor 10 procent van het aankoop bedrag. dus een huis wat 120.000 gulden kost verdienen ze 12.000 gulden op.
en op een huis van 160.000 euro verdienen ze 16.000 euro op. dat is in 15 jaar tijd 3 keer zoveel wat ze op een huis verdienen

en daarom vraag ik waarom worden prijzen van huizen niet vast gezet? het is toch de taak van de overheid om mensen te beschermen?

een nieuwe auto daalt al na het weg rijden van de garage met 1000 euro.

aan een hypotheek wordt in een aflossing tijd van 30 jaar meer dan 2 keer het bedrag betaald voor een huis dat je koopt. rente is misschien 4,5 procent maar over 30 jaar heb je in totaal 235 procent betaald.

ook hoorde ik dat banken onstabiel staan omdat op een dag mensen de huizen niet kunnen betalen door rente. en huizen minder waard worden banken verlies leiden en geen geld meer in het laadje hebben.

Toegevoegd na 1 week:
iets in de trend van hoe de prijzen bij auto's worden bepaald ligt dichter in de buurt dan gewoon kortweg vast zetten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Anders zou een huis over 100 jaar evenveel kosten als een ei of een brood. Huizen kostten 100 jaar geleden ook maar wat nu een uurloon is of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

omdat het crisis is neem ik aan.
& ze moeten er genoeg winst met maken.
als je nu zou zeggen dit huis kost 250.000 euro & de prijs wordt vastgezet en er komt geen reactie op zijn ze de klos.
daarom dat ze de prijzen dan nog kunnen verlagen naar 225.000 euro met de kans dat het dan wel verkocht wordt.
Ook zodat het huis meer kan opleveren.. dat andere mensen erop bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we in Nederland grotendeels een vrije markt economie hebben. Dingen zijn waard, wat een gek er voor wil geven. Vraag en aanbod regelen de uiteindelijke prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stippel heeft het beste antwoord. De vrijemarkt economie. Wij leven hier niet in een communistisch land. Vraag en aanbod bepalen de prijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt waarschijnlijk dat de regering bepaalt wat een huis mag kosten en die prijs erop vastzet ....
Maar zo werkt het niet, het is vraag en aanbod .... des te hoger het aanbod in huizen, des te hoger de vraagprijs kan zijn. Momenteel worden er heel veel huizen aangeboden en omdat niet iedereen meer werk heeft en/of de economische toekomst onzeker is, willen (of kunnen) niet zoveel mensen verhuizen, dus alleen de aantrekkelijkste huizen, in de prijsklasse wat iemand zich kan veroorloven, worden nog verkocht. Met als gevolg dat de huizenprijzen dalen en alleen de meest aantrekkelijkste huizen nog een redelijke prijs opbrengen, maar dat kan wel veel minder zijn als dat ervoor betaald is toen het nog goed ging met onze economie en dus op de huizenmarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We leven in een zogenaamde vrijemarkteconomie. Daar is de VVD gek op. En we hebben de VVD aan de macht geholpen, dus nu zitten we op de blaren.
De Overheid grijpt niet in.

De PvdA is voor een geleide economie, waar zoveel sturing in zit dat ook economische zwakkeren mee kunnen doen. Maar helaas. Men heeft het over Linkse Kerk.
De rechtvaardigheid is niet altijd in de vrije markt te vinden.
Wel het gelijk van de grootste schreeuwers. En de grootste graaiers. En de hebbende gekken.

En daarom worden de huizenprijzen niet vastgezet, maar zijn ze onderworpen aan de wet van vraag en aanbod.
En overstijgen de prijzen van huizen al tientallen jaren lang hun werkelijke waarde. Ten koste van de mensen die voor de hypotheek hun hele leven ""krom"" moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
We hebben net jaren pvda eb cda aan de regering gehad niets gemerkt dat de huizen prijzen aan banden werd gelegd. Ik die tijd zij de prijzen juist de pan uit gerezen. Waarna aan het eind van balkenende er een grote crisis is uitgebroken door ongebreideld lenen via de bank voor hypothelen. Vandaar dat er nu zoveel mensen met een hypotheek last zitten die niet meer te dragen is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat denk je dat er gebeurt met die krom liggende mensen als de huizenprijs wél wordt vastgezet? Juist ja, gevangen in hun huis, want niet kunnen verkopen zonder gigantische restschuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de PVDA wil vraag en aanbod niet afschaffen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer van die ordinaire linkse prietpraat, we hebben goddank eindelijk een regering welke beslissingen neemt en knopen door hakt.
stel je voor: als het hee goed gaat met de markt kost een huis 400000 euro, als er dan een overstroming komt, zijn alle spullen van mensen weg, en dus zijn ze bijna arm. NIEMAND zou dan nog een huis van 400000 euro kopn. de prijzen passen zich dus aan!

Toegevoegd na 1 minuut:
hee=heel
kopn=kopen

sorry voor de spellingsfouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET alleen de vrije markt economie werkt hier, maar ook heel duidelijk (zoals hier boven simpel wordt vermeld) de inflatie... Verdienen we nu nog het zelfde als 40 jaar geleden? Ik gelukkig niet. Huizen van 100 jaar oud zouden een vaste prijs hebben van EUR. 5.000,00 terwijl een nieuwbouw huis van gelijkwaardige grote, EUR. 300.000,00
Ik hoef dan geen nieuwbouw huis te hebben. En dan de overheid de prijs van mijn huis vast laten stellen.....!! Weg wezen en gauw. Kijk om je heen wat er van het communisme is overgebleven (gelukkig niets meer), heeft het allemaal niet kunnen halen. Het is allemaal leuke linkse prietpraat, maar het slaat nergens op.

In mijn studie tijd, toen ik niets had, wilde ik met iedereen delen, nu heb ik door hardwerken (80 uur per week) een eigen bedrijf op gebouwd, met 21 man personeel, welke allemaal een prima salaris verdienen. Ik zelf heb nu een redelijk eigenvermogen, EN DAAR BLIJFT IEDEREEN VAN AF, dat beslis ik zelf wel.........