wie tegen wie rusland-oekraine en wat is de oorzaak van het conflict en sinds wanneer is het conflict aan de gang en wat is de huidige situatie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Heb je het nieuws de afgelopen tijd gemist ?
Antoni
9 jaar geleden
Hier http://www.nu.nl/buitenland/3706934/chronologie-onrust-in-oekraine.html en hier http://www.nu.nl/oekraine/ vind je een chronologie van de onrust en een dossier over Oekraïne. Daarmee zijn al je vragen te beantwoorden.

Antwoorden (1)

De strijdende partijen

In Oekraïne strijdt het Oekraïense leger tegen separatisten die het oosten van Oekraïne willen afscheiden van de rest van het land. De separatisten worden zeer waarschijnlijk gesteund door Rusland en door Russische soldaten. Ook ontvangen zij, zo denken velen, wapens vanuit Rusland om daarmee te vechten tegen het Oekraïense leger.

De oorzaak van het conflict, het begin en de ontwikkelingen sindsdien

Sinds november 2013 is het al onrustig in Oekraïne. De onrust begon toen de regering van president Janoekovitsj bekendmaakte dat het een aantal overenkomsten met de Europese Unie verbrak en de banden met Rusland zou aanhalen. Tegen dat besluit kwamen grote demonstraties. De belangrijkste gebeurtenis sindsdien is de inlijving van een deel van Oekraïne, namelijk de Krim, door Rusland. De Krim is vroeger al Russisch geweest. Op 18 maart 2014 werd door de ondertekening van een verdrag de Krim officieel weer onderdeel van de Russische federatie.

Op 17 juli 2014 raakte Nederland betrokken bij het conflict doordat een lijnvliegtuig van Malaysian Airlines door een raket werd neergehaald boven het grondgebied van Oekraïne. Daarbij kwamen alle inzittenden van het vliegtuig, waaronder veel Nederlanders, om het leven. Het vliegtuig is zeer waarschijnlijk geraakt door een door Rusland geleverde raket die werd afgeschoten door de separatisten. Zij hadden Oekraïense vliegtuigen willen raken, maar maakten een grote fout. Het onderzoek op de rampplek wordt steeds opnieuw onmogelijk gemaakt door de voortdurende gevechten daar.

De Verenigde Staten en veel Europese landen hebben in de zomer economische sancties afgekondigd tegen Rusland om zo Rusland te dwingen een einde te maken aan het conflict. Rusland heeft echter als reactie economische tegenmaatregelen genomen.

De huidige situatie

De laatste dagen (vandaag is het 1 oktober 2014) werd er opnieuw gevochten tussen het leger van Oekraïne en de separatisten, met name rond de stad Donetsk. Eerder is er een bestand afgekondigd tussen de strijdende partijen, maar dit is intussen dus geschonden, waarna de strijd weer verderging.
Antoni