waarom roken verbieden als mensen er eerder door sterven.en dit dus de aow verkort en miljarden bespaart ?

miljarden aan accijns zouden verloren gaan.en er zouden dan wel erg veel mensen oud worden.en dus erg veel kosten maken met bv pensioen en aow

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Abortus bespaart ook een hoop pensioengeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom denk je dat als iets verboden wordt, de mensen dit verbod -als vanzelfsprekend- zullen opvolgen?
Zijn mensen gehoorzame puppies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet de maximum snelheid afschaffen? Dan vallen er lekker veel doden. Dat scheelt weer 'n boel centen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet gewoon de gezondheidszorg afschaffen, scheelt ook miljarden.

Antwoorden (4)

Roken KAN veel ziektes veroorzaken en/of verergeren en dat kost ook weer kapitalen.
Daar wegen de besparingen niet tegen op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, dat wilde ik ook niet zeggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
De overheid heeft ook een verantwoordelijkheid voor de volksgezondheid. Anders zou je bijv ook geen autogordels verplicht stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken op zich is niet verboden.
De overheid beschermd met de verboden op het openbaar roken, de niet-roker voor voor de gevolgen van het meeroken.
12 jaar geleden
Dat is dan ook precies de reden dat roken niet verboden wordt. De industrie verdient er aan ( en bobo's uit de industrie hebben een dikke vinger in de pap als het gaat om wetgeving ) en tegelijk zou de overheid een grote bron van inkomsten mislopen. ( accijns ) .

Of de besparing op aow's opweegt tegen de extra gezondheidszorgkosten daar verschillen de meningen over. Dus dat is lastig te zeggen.

Daarnaast is de vraag of je roken wel kan en mag verbieden. Dan zou je wel alles kunnen gaan verbieden wat schadelijke gevolgen heeft voor de gezondheid; er blijft ook nog zoiets van vrije wil over.

En rest de vraag of het zin heeft om roken te verbieden. Het is immers verslavend en zouden mensen echt gaat stoppen of zouden sigaretten gewoon een grote illegale markt worden.

De ethische kant is het risico voor de meeroker en het feit dat het schadelijk is voor de volksgezondheid. De minister van volksgezondheid draagt daar een soort van verantwoordelijkheid over..dus.

Al met al is het voeren van voorlichtingscampagnes wenselijk, je gunt niemand een gezondheidsbedreigende verslaving dus daar hoor je voor te waarschuwen, maar het verbieden van roken niet.