Het regeerakkoord van 29oktober, zijn deze punten nou definitief?

Gaan ze per 1 januari in? Of moet er nog over worden gedebatteerd welke punten wel of niet toegepast gaan worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Officieel zijn ze nog niet definitief. Je kunt er van uit gaan dat de meeste plannen zoals ze er nu liggen wel door gaan. Hooguit komen er nog wat kleine aanpassingen om ze soepeler door de tweede (en eventueel eerste) kamer te loodsen.

De leiders van de 2 partijen die de regering vormen hebben in het regeerakkoord met elkaar afgesproken wat ze de komende jaren gaan doen en hoe ze dit willen betalen. De tweede kamer moet de plannen nog goedkeuren, maar dat zullen ze normaal gesproken doen. Rutte en Samsom vertegenwoordigen namelijk de 2 partijen die samen 80 van de 150 zetels in de tweede kamer hebben. Deze 80 kamerleden zullen voor de plannen stemmen en daarmee zijn ze behoorlijk definitief.

Als bij het doorvoeren van de plannen een wijziging van de wet hoort dan moet ook de eerste kamer de plannen nog goedkeuren. Dit ligt iets lastiger want VVD en PvdA hebben daar geen meerderheid. De verwachting is echter dat daar geen onoverkomelijke problemen uit voortvloeien.

Ook vraag je of ze per 1 januari in gaan. De begroting 2013 is al klaar. De plannen in het regeerakkoord (bijvoorbeeld over de zorgpremie) gaan in de meeste gevallen pas vanaf januari 2014 in. In sommige gevallen nog later (2017 wordt ook veel genoemd) of zit er een opbouw in van 2014 naar 2017. Als er iets specifieks is waar je je zorgen maakt dan kun je via de link alles precies nalezen. Daar staat het hele regeerakkoord en kun je per onderwerp bekijken wat er is afgesproken en wanneer het ingaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat pas door als de PVDA achterban zaterdag vóór stemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zouden die tegen stemmen ?? Het is de PVDA hoor ; om te kunnen regeren zetten ze overal hun handtekening onder ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De pvda achterban heeft hier formeel niets over te zeggen pelle. Natuurlijk wordt hun mening meegenomen, maar zoals ik al aangaf zijn het de kamerleden van de pvda die bepalen of de plannen door de tweede kamer komen of niet. Flauw van je dat je zo vaak zeurt over prima antwoorden. Kom liever zelf met wat beters
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alknobe, als er al een antwoord staat moet je wel met een heel ander antwoord komen om het nog goed te laten zijn. In mijn ogen is het geen formaliteit maar een mogelijkheid: http://www.nrc.nl/verkiezingen/2012/10/30/achterban-pvda-kan-zich-zaterdag-uitspreken-over-akkoord/ Je antwoord is prima maar de vraag was toch echt of het definitief was of niet en zo definitief is het gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is er een miniscule kans dat de PvdA achterban niet instemt. Dan wordt het hooguit uitgesteld en met een paar reparatiemiddeltjes alsnog aangenomen. Ook als de dijken vandaag overstromen en het halve land wegspoelt, of als we een reusachtig olieveld vinden onder Drenthe... dan gaan deze maatregelen vast niet door. Maar die kans is, net als dat de achterbannen niet instemmen, niet zo groot. Dan zeg je: "Je antwoord is prima maar de vraag was toch echt of het definitief was of niet en zo definitief is het gewoon niet." Daarom begin ik zelfs met te zeggen: "Officieel zijn ze nog niet definitief." De praktijk is al tientallen jaren dat regeerakkoorden, op een aantal reparatiemaatregelen na, door de achterbannen worden geaccepteerd.