Zijn er nog Europese landen waar "links" stevig staat in de verkiezingen/verkiezingspijlingen?

Het valt me op dat er in vele Europese landen naar een sterke leider wordt verlangd en dat thema's zoals veiligheid, migratie, strengere aanpak criminaliteit belangrijker worden voor de bevolking in Europa. Dat staat dan vaak gelijk aan een "rechtsere" verkiezingsuitslag. Dat zie je nu op vele plaatsen gebeuren. Zijn er ook landen waar dit niet zo is en waar er meer heil gezien wordt in de "linkse" aanpak/partijen
bij de bevolking ? En wat is daarvan eventueel de reden?

1.4K

Antwoorden (2)

Ja. Al zijn de verkiezingen in ‘linkse landen’ net geweest.
Linkse Europese landen zijn nu:
Noorwegen
Denemarken
Finland
Duitsland

Zweden
De parlementsverkiezingen in Zweden zijn deze maand gewonnen door de rechtse oppositiepartijen, onder leiding van de Zweden Democraten.
SimonV
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
In Denemarken voeren de sociaaldemocraten overigens een rechts beleid mbt migratie.
liveisgreat
een jaar geleden
Daarom zet ik links en rechts tussen aanhalingstekens, het is niet zo rechtlijnig als het gaat over het concrete beleid.
Plus is het vaak anders in deelstaten dan nationaal/federaal. Dus het zijn vnl Noordelijke landen als ik het goed begrijp, de meer welstellende.
Ja. Met name in Duitsland en Italië stemmen nu meer mensen op linkse partijen dan op rechtse partijen..
In Duitsland heeft daardoor een linkse coalitie het kabinet gevormd: SPD, Groenen en FDP.
In Italië mag de rechtse coalitie nu het kabinet vormen, hoewel op zondag 25 september de drie samenwerkende rechtse partijen samen bijna 44% van de stemmen kregen - minder dan de helft.
Door het Italiaanse kiesstelsel, een zogenoemd gemengd kiesstelsel, is in beide kamers van het parlement een meerderheid van de zetels behaald door deze drie samenwerkende rechtse partijen, waarvan een partij (Lega) de grote verliezer van de verkiezingen was.
De drie rechtse partijen: Fratelli d'Italia ruim 26% van de stemmen, Forza Italia 9% en Lega 8%. Opgeteld: bijna 44%
De opkomst was 63,9%
Bronnen: de Volkskrant en NRC, 27 september 2022.
een jaar geleden
liveisgreat
een jaar geleden
Als ik dat zo lees, is het dan niet vooral "recht" in Italië of begrijp ik het niet helemaal?
SentWierda
een jaar geleden
@liveisgreat. In diverse landen (bijv. Italie, Groot-Brittannie, de VS) is niet sprake van een evenredig kiesstelsel. Dan kan het voorkomen dat een minderheid van de uitgebrachte stemmen zorgt voor een meerderheid van de zetels in het parlement.