Welke natie is een grotere smeltkroes Amerika of Australië?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
"The first non-aboriginal inhabitants of Australia were carefully selected by Her Majesty's finest judges!"

Het beste antwoord

Ik heb op het internet gezocht. Er even van uitgaande dat grote steden representatief zijn, dan vind ik dat er in New York 150 verschillende nationaliteiten wonen en in Melbourne (geen hoofdstad overigens) 140. In Amsterdam overigens 177! Daarmee staat Amsterdam op nummer 1!

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article1670842.ece
"...Op 1 januari van dit jaar woonden er 177 verschillende nationaliteiten in de stad. Daarmee voert Amsterdam de mondiale ranglijst aan. Antwerpen staat op nummer twee met 164 nationaliteiten, New York heeft er 150 en is daarmee derde..."

http://www.smaragd-reizen.nl/australi%C3%AB?navId=38
"...Haar hoofdstad Melbourne, waar ruim 140 verschillende nationaliteiten vertegenwoordigd zijn..."

Aan de hand van deze informatie denk ik dat Amerika een net iets grotere smeltkroes is dan Australië.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens wordt er bij die telling niet gekeken naar aantallen per nationaliteit. Eén Zweed die in Australië woont telt even zwaar als 40 miljoen latino's die in Amerika wonen bij wijze van spreken. Eigenlijk zou dit moeten meewegen in de definitie van "smeltkroes".

Zou je dit wel meenemen dan denk ik nog dat Amerika het wint van Australië, of sterker nog, glansrijk wint van Australië.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ik kwam tot dezelfde conclusie maar jouw antwoord stond er al ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Solange Ik denk dat het vooral een punt is dat eigenlijk niemand het precies kan weten... Want je hebt daar een heel goed punt, maar ook achtergronden en afkomsten die reeds gemengd zijn als mensen ergens gaan wonen, hoe meet je die dan? Met de huidige globalisering zou dit steeds moeilijker worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, definitie is een issue hier. De vraagsteller heeft sowieso "smeltkroes" niet gedefinieerd, dus is het al moeilijk een eenduidig antwoord te geven. Zowel Amerika als Australië zijn erg jonge landen, dus de meeste mensen hebben wel een voorouder die uit een ander land komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar als er een land is met 5000 Spanjaarden en 5000 Zweden en een ander land met 9998 Spanjaarden, 1 Zweed en 1 Nederlander, welk van de twee vind jij dan een grotere smeltkroes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die laatste, gaat om het aantal verschillende nationaliteiten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, jij bent de vraagsteller, dus het is jouw feestje :-)
Ikzelf zou voor het eerste geval gaan.
In elk geval: Amerika wint het van Australië met 150 tegen 140 dan.

Andere antwoorden (5)

Amerika heeft een veel groter oppervlak, dus Amerika...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha HansV, inderdaad. Oppervlakte heeft er helemaal niks mee te maken. Het is zelfs zo dat op 1 van de kleinste landen ter wereld, qua oppervlakte gezien, wint. Namelijk ons eigenste Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Als dat mag van de moderator
Ha, die Lotus;

Als je kijkt naar de aantallen mensen enerzijds, de afkomst van de diverse groepen anderzijds, plus de mate waarin deze groepen met elkaar zijn geässimileerd dan steekt Amerika nog wel een flink stuk boven Australië uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerika, want daaraan grenzen meer naties direct en in Australië wonen veel minder afrikanen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat hebben de omliggende landen er nou mee te maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens beiden net zo veel: Amerika - Canada/Mexico
Australie - Nieuw Zeeland/Hutt River. Ja, zoek dat laatste maar eens op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is meer immigratie van naburige streken. Uit ervaring (wel van jaren geleden) baseer ik mijn uitspraak over australië. Het kan achterhaald zijn.
Als je spreekt over smeltkroes zeker amerika. Australie is altijd een Engelse strafkolonie geweest en heeft dan ook verhoudingsgewijs een groot aantal ex-engelse onderdanen, aangevuldt met wat andere nationaliteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De VS is ongetwijfeld het grootste immigratieland ter wereld en daarmee de grootste smeltkoes. In een aanta lcommentaren worden steden vergeleken, maar daar was het de vraagsteller niet om te doen. Als je even de moeite neemt om op internet te surfen dan zul je mijn uitspraak bevetigd zien. De VS had in het verleden zo'n grote aantrekkingskracht op alle (arme) bevolingsgroepen in de wereld, dat al die groepen ook vertegenwoordigd zijn. Het werd niet voor niets het beloofde land genoemd. Zelfs de Russen waren er welkom!