Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben een aantal gevangenissen in Nederland een koepel?

Ik heb nu een aantal keer een gevangenis / huis van bewaring gezien (van buiten en slechts één maal op bezoek) maar Arnhem, Breda en lelystad hebben een koepelvormig dak, is daar een speciale reden voor?

En hebben alle gevangenissen dat? Want ik ga er van uit dat we er meer hebben dan de 3 die ik net genoemd heb.

Picture for question
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een koepelgevangenis is een door J.F. Metzelaar ontworpen gevangenis die bestaat uit een grote koepel. Het gebouw werd ontworpen volgens het door de Brit Jeremy Bentham in 1791 bedachte panopticum-principe: vanuit het midden van het cirkelvormige complex konden de bewakers de gevangenen constant in de gaten houden.
Er zijn in Nederland de volgende drie koepelgevangenissen gebouwd:
Koepelgevangenis (Arnhem) (1886)
Koepelgevangenis (Breda)
Koepelgevangenis (Haarlem)
De drie koepelgevangenissen zijn eigendom van de Staat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Mooi antwoord, je moet eigenlijk nog toevoegen dat Lelystad ook een koepel heeft, want dat heb ik donderdag zelf gezien toen ik er langs reed :-) Maar ik denk dat wiki wat veroudert is.

Andere antwoorden (1)

Vanwege goed zicht op de gevangenen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding