Levenslang is 20 jaar ?

Is het echt zo dat levenslange gevangenisstraf in Nederland is vast gesteld op 30 jaar en dat je na 20 jaar (2/3) kunt vrijkomen ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De hoogste gevangenisstraf die rechters in Nederland kunnen opleggen is de levenslange gevangenisstraf. Levenslang
betekent ook echt in de gevangenis zitten voor het leven. Alleen door gratie kan iemand eerder vrijkomen. Zie onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas wel, 30 jaar is overigens de maximale gevangenisstraf die in Nederland gegeven mag worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indien er nog TBS aan de veroordeling is toegevoegd kan het langer dan dertig jaar zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In Nederland is levenslang ook echt levenslang, dus geen 20 of 30 jaar. Daarentegen kan na 20 jaar kan een gratieverzoek worden ingediend, het is echter maar 2 keer voorgekomen dat het verzoek werd aanvaard.