Ik denk omdat Geert Wilders een Limburger is. Limburg wordt vaak een beetje 'vergeten' in de politiek, er is veel meer aandacht voor de randstad. Waarschijnlijk hopen ze dat er zo wat meer aandacht is voor Limburg, zonder dat er gekeken wordt wat zijn programma ECHT is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal waarschijnlijk met het programma van de PVV te maken hebben. Niet alleen in limburg is de PVV populair, maar in het hele zuiden van Nederland. Er zullen in het zuiden dan dingen aan de hand zijn die met het programma van de PVV, de mensen daar zeer aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het in het antwoord staat. Ik laat me hier op GV liever niet uit over datgeen wat er op het programma van de PVV staat om daarna zwaar bestraft te worden omdat sommige mensen het niet eens zijn met het programma van de PVV. Je zal heus wel weten waarom nelly3 ;)
ItisILeClerc
11 jaar geleden
+
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Dat gebeurd overal, moet je voor de grap eens zeggen dat je PVV gestemt hebt, dan ben je ineens een idioot, of mogool...en dat allemaal omdat Wilders wel eens iets negatiefs zegt over buitenlanders. Maar ja mensen die de PVV stemmers veroordelen, doen eigenlijk zelf, wat ze in Wilders afkeuren, maar daar word niet over nagedacht. Namelijk een hele groep afkeuren :-)
De pvv was zo populair in Limbug omdat Geert Wilders een Limburger was !
Maar hij heeft er nu ontzettend veel steun verloren omdat hij veel beloofd had aan de Limburgers maar er is maar weinig van uit gekomen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet alleen omdat Geert Wilders uit Limburg afkomstig is, al heeft dat zeker in het begin wel een aantrekkende werking gehad ; mensen stemmen nu eenmaal sneller op iemand die ze kennen of 'eigen' is, al is het maar een heeeel klein beetje.

Belangrijker is echter dat Limburg economisch gezien niet de meest succesvolle regio van Nederland is (hoge werkloosheid, weinig werk sinds het wegvallen van de mijnindustrie) maar nog wel erg landelijk / traditioneel in haar normen en waarden. Dat is - even heel gechargeerd - een groep die zich van oudsher sneller bedreigt voelt door invloeden van buitenaf, en meer ziet in 'eigen volk eerst'. Ik kan de cijfers zo snel niet vinden, maar kijk er niet raar van op als ook de SP in Limburg oververtegenwoordigd is, ten opzichte van bijvoorbeeld de VVD en D66.

Toegevoegd na 34 seconden:
Met 'invloeden van buitenaf' doel ik overigens niet alleen op het allochtonen-vraagstuk dat bij Wilders populair is, maar zeker ook op Europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik laatst las en wat mij verbaasde is dat veel van de mensen die *overgestapt zijn* van de pvv naar een andere partij sinds de vorige verkiezingen ook voor een groot deel niet alleen naar de vvd maar ook naar de pvda zijn gegaan. Van vrij rechts naar links dus. Het kwam dus op mij over dat dit niet over de inhoud ging aangezien er grote inhoudelijke verschillen zijn binnen deze partijen.
Behalve het feit dat Geert Wilders Limburgs is, is er geloof ik geen duidelijke politieke redenen. (maar ik weet niet of ik hierover kan oordelen aangezien ik zelf niet in limburg woon.)