Wie is er in nederland verantwoordelijk voor de aanleg van van landwegen(in het buitengbied), provinciale wegen en wegen in dorps en stadskernen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

De wegbeheerder:
In Nederland is het beheer van de wegen geregeld in de Wegenwet.
Rijkswaterstaat → rijksweg
Provincies → provinciale weg
Gemeenten → lokale weg
Waterschappen → waterschapsweg
particulieren → eigen weg en openbare wegen in particulier bezit, waaronder tolwegen.

wikipedia - wegbeheerder

Toegevoegd na 6 minuten:
De beheerder van een spoorweg is een railinfrastructuurbeheerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt drie verschillende soorten wegen buiten de bebouwde kom: 1 zijn de snelwegen, die worden aangelegd en beheerd door het rijk. 2 zijn de provinciale wegen, deze hebben een N-nummer en ze worden, je raadt het al, beheerd en aangelegd door de provincie. 3 zijn de landwegen, daar is de gemeente verantwoordelijk voor.
Binnen de bebouwde kom is de gemeente verantwoordelijk voor de aanleg en het beheer van deze wegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zijn de wegbeheerders voor de openbare wegen.

Voor 'landweggetjes' is dat de gemeente of het waterschap, voor provinciale wegen is dat de provincie, voor wegen in dorps en stadskernen is het de gemeente.

Verder heb je nog Rijkswaterstaat als wegbeheerder (voor de rijkswegen, dat zijn meestal snelwegen).

Er zijn ook wel andere partijen die wegen aan laten leggen (b.v. bij een ruilverkaveling) maar dat is dan in opdracht van een van de wegbeheerders.

Als het niet om een openbare weg gaat, gaat het verhaal van de wegbeheerders niet op. Zo kan Defensie b.v. op militaire terreinen ook wegen aanleggen, of mag je op je eigen grond ook een weggetje aanleggen.