Ja, op enige termijn zal de F-16 vervangen moeten worden.

Nu is dit geen eenvoudige beslissing, er liggen veel overwegingen aan ten grondslag.

Ten eerste moet je je afvragen hoe lang de huidige F-16s nog meegaan, waarvoor we ze nu gebruiken, waarvoor we ze eventueel willen blijven gebruiken. Op basis van die vragen kun je tot een conclusie komen over of het nodig is nieuwe gevechtsvliegtuigen aan te schaffen en wanneer.

Persoonlijk ben ik van mening dat bemande gevechtsvliegtuigen (er zijn namelijk ook onbemande gevechtsvliegtuigen) nog wel een tijd deel zullen blijven uitmaken van het materieel dat het Nederlandse defensieapparaat nodig heeft, we hebben samenwerkingsverbanden, zoals de NAVO, maar je kunt natuurlijk niet voor alles hulp vragen van andere landen en hen met de rekeningen opzadelen. Ik denk dan ook niet dat voor noodzakelijke verdediging van ons eigen grondgebied het opportuun is om op korte termijn de F-16 af te schaffen en / of over te stappen op veel minder vliegtuigen dan we nu hebben en / of over te stappen op een nieuw model (JSF) en / of over te stappen op bijvoorbeeld onbemande toestellen.

Het grote voordeel van de F-16 is dat we ze al hebben. De huidige toestellen moeten mijns inziens nog best even meekunnen met de MLU (mid-life update) die pas onlangs heeft plaatsgevonden. De toestellen beschikken nu over nieuwe apparatuur en onder meer de mogelijkheid om de AIM-120 AMRAAM (advanced medium ranged air-to-air missile) af te vuren. Vanuit wat ik zie kunnen we nog zeker enige tijd verder op deze basis.

Het grote nadeel van een JSF en de aanschaf en ontwikkeling daarvan is dat het toestel nog ontwikkeld moet worden en in de praktijk moet nog blijken of het wel zo geschikt is als vervanger, in de tussentijd besteden we wel erg veel geld aan dit ontwerp.

Mijn voorkeur zou het hebben als we bij een eventuele vervanging in de nabije toekomst (dus dat de eerste plannen gemaakt worden over 5 tot 10 jaar) eerst kijken naar toestellen die op dat moment al bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ha, die Usama;

Dat hangt ervan af welke belangen je vertegenwoordigt. Als je belang hebt bij de groei van de macht van het militair-industrieel complex dan is het verstandig om de F-16 te vervangen, want daar valt klauwen geld mee te verdienen voor die branche. Als je ervan overtuigd bent dat jachtvliegtuigen, fotoverkenners en strategische bommenwerpers een steeds kleinere rol in moderne oorlogsvoering gaan spelen, niet zo snel verouderen als gedacht en er maatschappelijk meer relevante keuzes voor dat geld zouden kunnen worden gemaakt denk je daar waarschijnlijk iets genuanceerder over.