Worden rechters zelf ook direct gecontroleerd tijdens een hoorzitting?

Worden rechters zelf tijdens hun werk ook gecontroleerd of ze hun werk goed doen? En zo ja door wie dan? Ik bedoel niet het Hooggerechtshof waar men uiteindelijk terecht komt. Ik richt mij op de vraag door wie wordt vastgesteld of een zitting van bv het kanton rechtvaardig verloopt als de gedaagde zich geen dure advocaat kan veroorloven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Rechters worden 'gecontroleerd' door dat je in hoger beroep kunt gaan. Van daaruit kun je zelfs nog naar de hoge raad stappen. In bepaalde gevallen kun je ook nog eens naar de Europese raad stappen. Al deze lagen zorgen er voor dat een rechter die een fout maakt gecorrigeerd zal worden.

Daarnaast bestaan er bij vermoedens van partijdigheid mogelijkheden om naar een wrakingskamer te stappen. Die heeft de mogelijkheid om bij een (schijn van) partijdigheid van een rechter deze al tijdens het proces te vervangen.

Maakt een rechter écht grote blunders, door b.v. in slaap te vallen tijdens een zitting, dan kan hij daar op aangesproken worden door de deken van zijn orde (zeg maar: zijn baas) Die kan disciplinaire maatregelen nemen. Variërend van een berisping tot het uit het ambt zetten van de betreffende rechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een deken is de 'baas' van advocaten in een arrondissement. Deze is zelf ook advocaat en heeft geen zeggenschap over een rechter.
Rechters en raadsheren worden niet gecontroleerd tijdens de zitting. Hoogstens kan de griffier de rechter nog subtiel een aanwijzing geven.

Advocaten controleren de rechter ook niet. Zij komen alleen op voor het belang van hun cliënt.

Rechters kunnen dus fouten maken en doen dat ook. Dan kun je (meestal) in hoger beroep. Bij sommige fouten kun je ook nog cassatieberoep instellen bij de Hoge Raad. Echter niet als het om een foute vaststelling van de feiten gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is er sowieso controle op de wederzijdse prestaties (van zowel de rechtbank, de verdedigingen als de Politie.)

Procedurefouten (of illegaal verkregen bewijsmateriaal die dan als niet-rechtsgeldig gelden) kunnen worden aangegrepen om de beklaagde vrijspraak te bezorgen of om het herdoen van het proces af te dwingen.