waarom maken ze wiet en bepaalde andere drugs niet legaal? zie uitleg

Als ze wiet legaal maken heeft dat vele voordelen:
- Veiliger en gecontroleerd gebruik
- Toezicht op gebruik pesticiden (wat je het beste niet op wiet kan spuiten aangezien dat slecht voor je is)
- Wellicht extra centjes voor de staat
- ''Onderwereld'' spanning ervan af..(1)

Voordelen t.o.v overige drugs legaal maken:
- Speciale punten waar je het kan krijgen,
- Goede kwaliteit, waar toegezien wordt op veiligheid
- Weer extra geld voor de staat
- Gecontroleerd gebruik mogelijk..
- ''Onderwereld'' spanning ervan af..(1)

(1) = onderwereld spanning ervan af, kan mogelijk leiden tot iets minder gebruik.

Waarom doen ze het dan toch niet?

Groetjes

Toegevoegd na 1 uur:
Trouwens, mochten ze wiet legaal maken, hoop ik niet dat er accijnzen op komen.
Ze verdienen al genoeg als ze 7 euro per gram zouden vragen.. dat is (als het beetje goed verkoopt) al wel paar duizenden euros, (rond de 10.000) Per maand en dat al met 5 planten, (even van uit gaan dat ze redelijk veel gram per plant hebben).

Toegevoegd na 10 uur:
ik had eigenlijk veel anti-wiet / blow reacties verwacht..
nu ben ik toch verrast door de aangename antwoorden ( van de meeste), fijn dat jullie het met me eens zijn!

Groetjes:)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Mee eens. Wiet legaliseren met een minimum aan regelgeving, de diacetylmorfine op doktersrecept en helemaal afblijven van paddo's qua wetgeving. Natuurlijk kunnen we ons als klein land en als lid van de EU niet alles permitteren maar vele jaren van gedoogbeleid bewijzen dat er minder drugsproblemen voorkomen dan in landen met een repressief beleid.

Voor de volksgezondheid zou het stukken beter zijn om het gebruik van suiker aan banden te leggen, om over alcohol maar te zwijgen. Kijk hiervoor heel simpel naar het aantal slachtoffers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten! En dan bij iedere Mc. Donalds, Kfc of hollandse snackbar een weegschaal voor de deur:
Weeg je te veel, dan mag je niet naar binnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Skusme, dat gaat me toch te ver. Maar als er in wat je op je bordje ligt en in het glas drinken ernaast geen (verborgen) geraffineerde suikers zouden zitten zou de volksgezondheid daar zeer mee gediend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, suiker is een sluipmoordenaar!
Snackbar vreten natuurlijk ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt:) was moeilijk beste antwoord te kiezen, want allemaal waren eigenlijk goed;) Maar om toch de 10 punten even weg te geven:)

Andere antwoorden (8)

dit is een thema wat al decennia lang speelt in de politiek.
Ik snap het gevoel heel wat jij nu hebt, maar sta er ook even bij stil dat nederland al het buitenbeentje in de wereld is met een gedoogbeleid.
verder is het zo dat als je wiet legaliseert je het heel toegankelijk maakt en je overal wiet zal zien opduiken, op scholen, gezinnen, sportclubs, waar dan ook. Of we daar op wachten? ik denk het niet. Mensen zullen constant stoned zijn, gevolgen kun je zelf wel bedenken.

Een prima oplossing lijkt mij, een aantal wietplantages van de overheid die precies voldoen aan de vraag. Deze wiet word afgeleverd op vastgestelde leveringspunten en alleen daar mag het worden genuttigt.

En overige drugs legaliseren? laten we daar alsjeblieft nooit aan beginnen..

Toegevoegd na 1 minuut:
even duidelijk maken, ik ben vóór legaliseren, maar wel onder controle om ongewenste chaos te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoelde ik ook, paar plantages van overheid, goed gecontroleerd ''schoon'' wiet, en een max. gram per gebruiker per dag bijvoorbeeld..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, prima!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry hoor maar wat een onzin alleen door de overheid en op door hun ingestelde plekken gebruiken
ik zou dus geen plantjes in mn tuin mogen hebben en een blowtje mogen roken s'avonds maar naar een rokers hok van de overheid moeten
:-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ipzy, je begrijpt mij verkeerd. momenteel mag je al iets van 3 gram wiet bij je hebben, en mag je ook iets van 3 planten ofzo hebben. Dit blijft natuurlijk gewoon, dus je kunt ook gewoon lekker thuis een blowtje nemen. alleen legaliseren leidt ertoe dat je onbeperkte hoeveelheden gaat meenemen dat het een ongecontroleerde chaos word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die min is trouwens niet van mij zo kinderachtig ben ik niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik rook zelf geen wiet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk, iedereen een wietplantage mag hebben in nederland, coffeeshopeigenaren ook vooral. Maar dat het dan wel ''schoon wiet'' is, soort gecontroleerd zegmaar.
Ben het helemaal met je eens!
Gewoon normaal verkopen met een kwaliteits garantie.
gaat ook de prijs omlaag .
Bespaart de overheid ook veel geld aan alle opsporings acties, vervoer en vernietiging er van.
Het alcohol probleem is honderden malen groter!!
Maar dat kan je zo overal halen om eens lekker goedkoop voor te gaan drinken.
Het is zo krom in onze maatschappij, zo verschrikkelijk krom!!
Er bestaan honderden liedjes over vaders die hun eigen helemaal klem zuipen, ten koste van de arme kindjes en zijn vrouw en we smullen van deze liedjes ( ellende), maar liedjes over wiet ?
Ik ken er maar een , slechts een.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn wel liedjes over wiet... haha,
maar zeer goede reactie! gewoon een plus +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie gerelativeerd, Ed! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enerzijds heb je gelijk, dat alcohol een veel ergere drug is, maar we hebben natuurlijk gezien wat er voortkomt uit de drooglegging in Amerika begin vorige eeuw. Het is de oorzaak, de áánleiding voor georganiseerde criminaliteit geweest, en nadat de alcohol weer legaal werd, zijn ze overgestapt op andere drugs. Alle drugs toestaan haalt dus de criminaliteit er uit (zeker als je ook alle accijnzen afschaft), maar dan ben je wel afhankelijk van de mogelijkheid van mensen om hun eigen juiste keuzes te maken. Daar schort het hem helaas aan, zoals we kunnen zien aan de alcohol. Daarom zal het nog wel heel, heel erg lang een discussie blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@marleen, we hebben het zéker niet over ALLE drugs legaliseren. Alleen wiet, en ook kinderen tot 16 (of is het 18 intussen) mogen geen alcohol kopen... daar beschermen we ze ook met regels, dus dat kan hier ook. Gezond verstand geldt voor alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen De jeugd valt niet te beschermen, die gaat zijn eigen weg, die maken toch hun eigen keuzes, kijk maar naar het roken en de alcohol , het motto we leven nu, hebben ze hoog in het vaandel.
Maar het natuurlijk wel beperken tot de softdrugs.
ik vemoed dat het verbieden van wiet wellicht iets te maken heeft met het effekt dat het op de gebruiker heeft.
Van blowen worden mensen rustig en gaan vaak dieper nadenken en komen dan op gedachten die ze normaal gesproken minder sterk of niet zouden hebben.
De wetgever/overheid heeft dat soort mensen met vrije gedachten liever niet en verbied dan het middel maar en verkoopt liever tabak&alcohol die dat effeckt niet hebben en veel schadelijker zijn voor de gezondheid
(ik zal wel stevig gemind worden )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eeuwige misverstand in drugsbeleid is de gedachtegang dat verbieden leidt tot verminderd gebruik.

De geschiedenis heeft echter het tegendeel uitgewezen: Zo is in de Verenigde Staten nooit eerder zoveel drankverslaving ontstaan als ten tijde van de drooglegging.
Nergens in de wereld bestaat zoveel drugsverslaving en drugscriminaliteit als in de VS. Terwijl de VS het land is dat het hardst optreedt tegen drugs.

Hoe strenger er tegen drugs wordt opgetreden, hoe meer mensen (uit sensatie of uit angst niet te kunnen scoren) opzoek gaan, gebruiken en verslaafd raken.
Dit, in combinatie met verminderde zorg bij opvang, zorgt voor een verhoging van drugsgebruik met alle gevolgen van dien.
Bovendien moeten er illegale wegen worden bewandelt om aan de drug te komen, worden drugs duurder (want illegaal) wat een enorme criminaliteit in de hand werkt.

Ik ben voor legalisering van alle soorten drugs.
Maar WEL met de juiste controle, begeleiding en zorg.
Ik ben er van overtuigd, dat je de drugsproblematiek uitsluitend werkelijk kunt terugdringen en controleerbaar kunt houden door het vrij te geven.

Toegevoegd na 5 minuten:
En, zoals Ed al aangeeft, getuigt het verschil dat in Nederland en de wereld wordt gemaakt tussen de drug alcohol en alle andere drugs van een onvoorstelbare domheid.
Ik hoef hier niet te vermelden welke gevolgen alcoholverslaving teweeg brengt.
Af en toe een stevige joint is 1000 keer minder schadelijk dan de dagelijkse behoefte aan het opzuipen van 2 flessen wijn of een halve fles whiskey.
En je moet de mensen de kost geven voor wie dat volkomen normaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist skusme, ferme taal!
Hoeveel dodelijke slachtoffers hebben we per jaar niet van het roken en het meeroken?
Dat denken ze nog steeds tegen te gaan door de accijns er van telkens maar weer te verhogen, zo ongelooflijk krom!!!
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitstekend betoog en helemaal mee eens! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C+ voor AMG.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k,zal er nogeentje opsteken ;-)
leuke vraag, maar beter blijft de overheid hier vanaf.
De overheid zal er anders accijns aan toevoegen.
Daardoor wordt de wiet alleen maar duurder, hierdoor is het makkelijker om de wiet op straat ook duurder te maken en als je dan handelaar bent, verdien je er alleen maar meer op.
Je koopt nu bijvoorbeeld voor 5 euro, zo'n 0,6 gram, zodra de overheid zich er "verder" mee gaat bemoeien en er accijns opkomen zal die 5 euro binnen de kortste tijden naar de 7,50 gaan en vervolgens naar de 10.
Hoe denk je dat straat handelaren daar op in spelen?
die kunnen dan met gemak wiet verkopen voor veel meer geld.
Dat is nu wel anders(niet dat je er niet flink veel aan kan verdienen).
Zodra de overheid het legaal maakt komen er dus heel regels bij en zal er geld op verdient moeten worden.
Zoals het nu is, is het goed, je moet iets niet perfect proberen te maken.
De overheid en wiet gaan niet samen, dus laten we het vooral niet mengen met elkaar.
Wat dat zal het echt niet beter maken.
Zodra de overheid zich ermee gaat bemoeien zul je zien dat ze regels doorvoeren die gewoon niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wiet legaal maken? nee bedankt.
inderdaad, af en toe een jointje kan op zich niet veel kwaad. tenminste niet als je het thuis doet en niet bijvoorbeeld in het verkeer. maar mengen we de meeste jointjes niet met tabak? tenzij je puur wiet rookt, wat mij in alle eerlijkheid ook niet gezond lijkt.

"veliger en gecontroleerd gebruik" hoe zie je dat dan? Alcohol en tabak zijn legaal en daar wordt veelal toch ook niet veiliger en gecontroleerd gebruik van gemaakt?

inderdaad de spanning is dan weg. maar om eerlijk te zijn vond ik het net zo spannend om vroeger alcohol te drinken als wiet te roken. het is inderdaad wel zo dat in nederland toch minder wiet gerookt als in de verenigde staten, uit mijn eigen oogpunt dan, ik weet niet of dit echter zo is, maar in mijn 3 jaar in de VS heb ik meer mensen stoned gezien dan in Nederland. vooral overdag meer.

Dit creëert wel weer de vraag, waarom wiet niet en Alcohol en tabak wel?

Andere drugs legaal maken lijkt me al helemaal geen goed plan. wat ze wel kunnen doen is kleine testjes gratis uitdelen voor mensen om hun xtc te testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is maar 1 antwoord.
Wanneer wiet echt legaal wordt, verdiend de regering er niks aan omdat je het zelf kan kweken etc. dat is de voornaamste reden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt ook, maar misschien wel beetje door de overheid gecontroleerd.. niet dat de staat er aan verdient, maar dat je weet dat je wiet schoon is zonder pesticiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je wiet legaal maakt, dan betaal je er ook belasting over. dus de regering verdiend er dan juist wel aan. bovendien is de informatie verstrekking van drugs beter. al met al een win-win situatie lijkt mij. vroeger mocht men niet in de snoepkast kijken als je klein was, en toch deed je het. als je het wel mag, dan is het niet leuk en spannend meer om betrapt te worden. de verleiding is weg. al lijkt het niet zo.
Het zou inderdaad veel opleveren, zowel voor de samenleving als voor de overheid. Je kunt aan de ene kant accijns heffen, terwijl er aan de andere kant niet opgetreden hoeft te worden tegen kwekers. In plaats van levensgevaarlijke situaties in woonhuizen, dan dat veilig in kwekerijen gebeuren.
Helaas is er in de samenleving niet voldoende draagvlak voor. Dat is deze week weer gebleken tijdens de verkiezingen in Californie. Proposition 19 werd in stemming gebracht. Een vooruitstrevend voorstel dat recreatief gebruik van wiet en het controleren, reguleren en belasten ervan zou maken. Twee derde van de kiezers stemde tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de tegenstemmen er nog zijn, omdat de REST, wat bij legalisering hoort, nog niet goed geregeld is. Het hoe er dan mee om te gaan, hoe de regels te bepalen, en hoe die te handhaven in een legale situatie... nu zomaar legaliseren is geen optie. er moet eerst iets gebeuren waardoor dat ook KAN. Maar, zodra ze aan de centen denken, zou het moeten lukken ;-)))))