Het scheelt ook per wijk. Als je een wijk hebt met veel kleine flatjes uit de jaren 50 (of bijlmer achtige torens) dan heeft het weinig zin omdat die flats gewoon te klein zijn om zo'n stink bak 2 weken in de keuken of op je balkon te zetten. (tenzij je toch nooit een raam bij je balkon open zet of buiten wil zitten)
Wie daar woont zal dus weinig zin hebben in scheiden van afval en gewoon zo snel mogelijk van de troep af willen. En Amsterdam heeft nogal wat van dat soort wijken...
Sommige steden halen dus wel gescheiden op behalve in die wijken waar dat minder praktisch is. Vooral in Amsterdam (dat een erg groot centrum heeft waar de container vrachtwagens maar met grote moeite doorheen komen) heb je veel stukken waar het niet praktisch is.
Daar komt nog bij dat de grootste steden in het algemeen een bijzonder slechte milieu moraal hebben. Bij een stipheidsactie van de vuilnisophalers in Rotterdam jaren geleden waarbij alleen nog maar de zakken meegenomen en niet de troep die er tussen lag, werden stapelde de zooi in de straten zich zo erg op dat zelf ratten een probleem werden.
Daar komt ook nog bij dat veel mensen in vooral armere wijken een bijzonder slechte afvalscheidingsmoraal hebben en de neiging hebben om alles vooral in de GFT container te smijten. En vooral de grote steden ook hier meer van hebben.....
Het vervelende is dat mensen die geen zin hebben om dat dubbeltje voor een vuilniszak te betalen niet zo stom zijn de troep in hun eigen GFT bak te doen maar altijd die van een ander. Bij voorkeur bij flats zodat controle enorm moeilijk wordt.
Sommige gemeenten krijgen het voor elkaar dit aan te pakken (vooral Nijmegen is hier succesvol in) en anderen minder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat elke proef met afval gescheiden inzamelen mislukt in Amsterdam. De mensen willen er gewoon niet aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je 3-hoog-achter woont (en dat doen veel mensen in amsterdam), dan is het onmogelijk om je huisvuil binnenshuis te scheiden. Ik heb 3-hoog-achter gewoond, en was enorm blij dat er maar 1 zak wordt opgehaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In veel steden wordt afval verzameld in permanente containers. Het inzamelen van gft in permanente containers op straat lijkt onhaalbaar. Er verdwijnt vaak andere rommel in de bakken. Daardoor raakt het groene afval te verontreinigd om nog te worden gecomposteerd. Het moet dan toch worden verbrand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naast dat om verschillende redenen de scheiding niet strikt gebeurd, hoorde ik enige tijd geleden ook een andere reden:

Om (goede) compost te maken uit GFT afval heb je een mengsel nodig tussen etensresten en tuinafval. Naar verhouding is er echter in de grote steden veel te weinig tuinafval (zeer weinig tuinen in steden) om kwalitatieve compost te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je hebt dan grote kans dat er wat anders in komt dan waar de bak voor bedoeld is. (een lijk misschien)