Hoe richt ik een politieke partij op?

Of ik het ook ga doen is een tweede, maar hoe zou ik stap voor stap een landelijke politieke partij kunnen oprichten om vervolgens ook daadwerkelijk verkiesbaar te worden en deel te kunnen nemen aan toekomstige politieke besluitvorming?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat gaat toch niet!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker net zo blond als op die foto?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet me sterk vergissen, maar volgens mij is de persoon op de foto Avril Lavigne of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet weten, maar mocht dat zo zijn, dan kan janake toch net zo blond zijn als Avril?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meisje is elf hou eens op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet ik nu éérst ieders profiel gaan lezen voordat ik iets tegen iemand kan zeggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ jeroen, dat meisje van 11 moet even op houden.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze houdt vanzelf op als ze 12 wordt (althans dan houdt ze op met dingen te doen als 11-jarige). Zullen we het nu weer hebben over Politieke Partijen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel CJL. Geen idee of ik er echt toe overga, maar ik zit er wel een heel klein beetje over na te denken.

Het beste antwoord

[quote=http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Politiekepartijen/oprichten.html]
Partij oprichten

Politieke partijen moeten een vereniging met rechtsbevoegdheid zijn, zo schrijft de Kieswet voor. Wie in Nederland een politieke partij wil stichten, heeft dus als eerste taak een vereniging op te richten. Zo'n vereniging moet voldoen aan de vereisten die het Burgerlijk Wetboek stelt. Er moet een gekozen bestuur zijn en statuten die de notaris zijn gepasseerd. Ook moet de politieke partij in het verenigingenregister worden ingeschreven.

Een politieke partij die vervolgens aan de verkiezingen wil deelnemen, moet nog een paar stappen zetten. Zij moet haar naam laten inschrijven bij de Kiesraad, een orgaan van zeven door de Kroon benoemde leden dat de minister van Binnenlandse Zaken en het parlement adviezen geeft over de uitvoeringstechnische zaken rond verkiezingen en het kiesrecht. Alvorens haar op te nemen in het Register van politieke groeperingen zal de Kiesraad de nieuwe partij om bewijzen vragen dat zij een geregistreerde vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is. Ook moet zij aangeven wie namens de partij mag optreden (een gemachtigde en een plaatsvervanger).

De Kiesraad fungeert bij landelijke en Europese verkiezingen tevens als centraal stembureau. Voor de registratie moeten partijen een waarborgsom betalen, waarvan de hoogte afhankelijk is van de vraag om welke verkiezingen het gaat: 1.000 gulden voor Tweede-Kamerverkiezingen, 500 gulden voor provinciale-statenverkiezingen en 250 gulden voor gemeenteraadsverkiezingen. Een groepering die zich al bij het centraal stembureau voor de Tweede Kamer heeft laten inschrijven, hoeft zich niet nog eens afzonderlijk voor provinciale staten en gemeenteraden te laten registreren.

Een partij die een kandidatenlijst inlevert om aan de verkiezingen te kunnen meedoen, moet nog een waarborgsom betalen: 25.000 gulden voor Tweede-Kamerverkiezingen, 2.500 gulden voor provinciale-statenverkiezingen en 500 gulden voor gemeenteraadsverkiezingen. Dit geld krijgt een partij terug als ze een zetel weet te behalen.

Het centraal stembureau kan het registratieverzoek afwijzen. Bijvoorbeeld omdat de naam ('aanduiding', aldus de Kieswet) strijdig is met de openbare orde of als hij te veel lijkt op die van een andere politieke partij. De aanduiding mag niet 'misleidend' zijn. Ook mag een naam niet meer dan 35 letters of andere tekens bevatten.
[/quote]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op het onderstaande linkje vind je het antwoord, maar waar het op neer komt is een zak geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie Jelle, maar begin dus vooral allereerst met een groep mensen bij elkaar krijgen die hetzelfde willen als jij. Alleen (of met een handjevol) lukt het je nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rita komt er toch aardig weg mee, maar goed die had al een politieke achtergrond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou Riet niet een legertje 'stille' partijgenoten achter zich hebben?
Best een groot legertje, schat ik. ;-)
Dat is geregeld in de Kieswet. Hoofdstukken G en H zijn daarvoor denk ik het meest interessant voor je, rechtstreekse links in de bronnen.

Het nodige geld om werkelijk aan verkiezingen deel te nemen is overigens in de praktijk vaak een veel minder hoge drempel dan het benodigde aantal handtekeningen van steunbetuigers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ja, bij nader inzien zal het denk ik een grotere uitdaging zijn om een grote groep mensen bij elkaar te krijgen en er een vereniging mee te vormen dan het geld. Het geld lijkt me wel te doen als er sprake zou zijn van een bepaalde contributie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, als je een grote groep mensen bij elkaar kunt krijgen, is die waarborsom niet zo'n probleem. Aan de andere kant: als je geen grote groep mensen bij elkaar kunt krijgen, is het sowieso niet erg nuttig om je verkiesbaar te stellen. Overigens, de mensen die hun handtekening zetten op de verklaring van ondersteuning mogen, maar hoeven niet lid te zijn van de vereniging die de basis vormt van je partij.