Kun je een partij steunen voor de eetste kamer met he stem als ze niet meedoen in je provincie?

een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
Nee als ze niet mee doen kunnen ze geen stem behalen dus helpen kan je dan niet.

Antwoorden (2)

Ja dat kan, maar je bepaalt dat niet zelf. Er zijn immers ook provinciale partijen, zoals bijvoorbeeld Provinciaal Belang Frieslân, die landelijk niet bestaat. De statenleden van deze partij stemmen gewoon mee voor de Eerste Kamer. Of de partij waar zij op stemmen meedeed aan de verkiezingen in Friesland is niet relevant. Ook kunnen partijen voor of na de verkiezingen voor de provincie afspraken maken over de stemming voor de EK, om te voorkomen dat er reststemmen zijn die verloren gaan. Dan stemmen één of enkele statenleden op een andere partij. Ook hier geldt dat het niet relevant is of die andere partij vertegenwoordigd is in hun provincie.
teusvh
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@teusvh dit is de vraag
als ze niet meedoen in je provincie
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@ronron1212
Dus ja, dat kán, maar alleen in hele specifieke (theoretische ?) gevallen. Die waarbij je en stem uitbengt op een partij met de bedoeling dat die partij voor de EK uiteindelijk op een andere partij stemt. Waarbij die andere partij dan de eigenlijke partij ven jouw keuze is. Het antwoord is dus correct: Het kán... maar in de praktijk zie ik het niet snel gebeuren.
Nee, je kunt alleen stemmen op partijen die meedoen in jouw provincie. Als een partij niet meedoet in jouw provincie, kun je niet op die partij stemmen.
9 maanden geleden