Stemmen de meeste mensen uit eigenbelang of juist uit idealen?

Voorbeeld:

Je bent niet rijk, maar je vindt niet dat rijke mensen meer belasting moeten betalen, en stemt daarom op een partij die tegen het "naar draagkracht" principe is. Dan stem je uit idealen en niet uit eigenbelang. Wat doen de meeste mensen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik stem op basis van idealen. Dat is puur eigenbelang: ik zit namelijk graag in een maatschappij gebaseerd op mijn idealen.

Het is dus niet per sé of/of.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Een studie van de katholieke universiteit leuven heeft uitgewezen dat mensen ongelooflijk traditioneel stemmen op basis van hun opvoeding. Pas later als men zelf een duidelijke opinie vormt over maatschappelijke problemen durft men resoluut van partij veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar stemmen ze dan op de partij die voor hun persoonlijke situatie het beste uit de klei komt? Of stemmen ze vanuit hun idealen, die misschien wel negatief voor hun persoonlijke situatie is?
Ook in jouw voorbeeld kan het eigenbelang zijn, indirect.

Want het argument is: Als wij de rijken meer belastingen laten betalen, dan vertrekken zij naar het buitenland en dat is slecht voor de econonie in Nederland.

Ik denk dat de meeste mensen uit een vorm van eigenbelang stemmen.
Maar dat kan ook algemeen belang zijn en overeenkomen met idealen.
In wat voor wereld wil je leven?
In een land met grote verschillen tussen rijk en arm?
Of in een land waar zoveel mogelijk, naar draagkracht en vermogen gedeeld wordt en waar ook de zwakkeren een behoorlijke kans krijgen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beiden.
In elk geval is dat wat ik doe.
Er zullen altijd politieke kwesties zijn die geen betrekking hebben op mijn persoonlijke situatie, maar die mij toch genoeg interesseren om de standpunten van partijen over deze kwesties mee te nemen in mijn besluit.
Uiteindelijk wordt de partij die ik kies degene waar ik het meest mee eens ben, of het nu over zaken zijn die ver van mijn bed zijn, of die mij persoonlijk aangaan.
Natuurlijk tellen bepaalde dingen daarbij zwaarder dan andere, maar dat zijn niet per sé alleen standpunten waar ik zelf baat bij heb.
Ik kijk bijvoorbeeld ook naar meningen over bio industrie (die mag van mij verdwijnen en ik ben -en eet- geen vee), de plannen voor het duurder maken van sociale huurwoningen voor mensen met een hoog inkomen (dat ben ik zelf niet en ik ben tegen), etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide.
De stem is het eerste wapen waarover iedereen beschikt om zaken te doen veranderen.Onze toekomst hangt gedeeltelijk af van de politieke beslissingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt per persoon.

Mijn collega stemt uit eigenbelang.

Ik stem voor de idealen. Maar het zijn wel mijn idealen, dus stem ik daarmee ook uit eigenbelang. Ik ga alleen niet narekenen hoeveel ik erop achter- of vooruit ga.
Dat doet mijn collega wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed punt, +1
Uit eigenbelang en uit idealen. Alle idealen komen voort uit eigenbelang. B.v. iemand die rijk is kan zich schuldig voelen dat zijn zus bijstandmoeder is. Uit dat gevoel van solidariteit stemt men dan op de PvdA. Of iemand wil een eigen bedrijf beginnen, een mooi ideaal, maar stemt uit eigenbelang wel op de VVD, want die komt op voor mensen die een eigen bedrijf willen beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik puur voor mijzelf spreek zou ik zeggen uit eigenbelang.
Ik ben een minima, dus kies de partij die het meest voor de minima opkomt.
(ik moet alleen nog ff uitzoeken welke partij dat is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit eigenbelang,het is voor de gewone man niet slim om vvd te stemmen,en voor de welgestelden op de sp