Kan de koningin ook protesteren tegen wat er in de troonrede staat?

Stel nou, de koningin krijgt de troonrede te zien maar is het niet eens met wat er staat. Kan ze dan kiezen een deel van de troonrede niet voor te lezen ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

ja ze kan protesteren!!

echter heeft ze weinig te vertellen. we leven in een democratisch land waarin het volk een vertegenwoordiger kiest.

naast hem hebben we nog een 2e en eerste kamer indien deze mensen als het ware gekozen door het volk iets in de troonreden zetten. is dit als het ware door de meerderheid van het volk goedgekeurd en dus gekozen door het volk.

hare majesteit heeft hier weinig tot niets in te brengen indien ze hier niet mee akkoord gaat kan ze bij wijze van gewoon opstappen!!!

het koningshuis is er technisch gezien alleen voor het plaatje!!! en zoals ik het zie een stukje stabiliteit.

Hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De minister-president maakt de troonrede. Data doe hij al een poosje van te voren. Recente ontwikkelingen kunnen altijd nog toegevoegd worden.

Beatrix krijgt dat concept te zien, wat dacht je. Ze moet oefenen met voorlezen en ze wil elke letter weten die er in staat. In hun wekelijkse overleg wordt daar intensief over gepraat. Dus ze is al akkoord voordat ze Prinsjesdag voor gaat lezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
zie ook internet
http://www.prinsjesdag2010.nl/troonrede/wie_schrijft_de_troonrede_
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat onze koningin niet zomaar ieys tegen haar eigen principes of zin in doet. Ze zal een flinke vinger in de 'pap' hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IEDEREEN in Nederland mag en kan protesteren. niemand is strafbaar voor het protesteren zelf, maar wel de gevolgen daarvan (bijvoorbeeld tijdens het protesteren niet op je werk komen en worden ontslagen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag. Maar als ze voet bij stuk houdt kan dat leiden tot het einde van de monachie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie in eerste instantie het einde van het kabinet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, daar begint het dan mee.
Ja en nee. Ja, omdat ze zelf de troonrede schrijft samen met de minister-president. En nee omdat ze die troonrede voorleest namens de regering en de minister-president.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Koningin leest voor wat de minister-president geschreven heeft. Officieus kan ze wel vooraf iets laten weten. Dat zullen wij dus nooit precies weten.

Wat de Koningin wel doet is in de Troonrede de zinnen en woorden op een bepaalde manier uitspreken. Ze kan stoppen op bepaalde momenten en ze kan haar gezichtsuitdrukkingen laten spreken.

Nog belangrijker, ze schrijft de kersttoespraak zelf. Deze wordt normaliter gezien als een reactie op hetgeen er in de samenleving gebeurt én op de Troonrede van een paar maanden eerder.