Hoe lang mag de AIVD iemand of iets blijven bespioneren?

Dit gaat bijvoorbeeld om een bepaald menselijk gedrag binnen defensie, wat veelvuldig plaats vind en in sommige gevallen uit de hand kan lopen en gevaarlijk kan zijn. Deze is in de ogen van de officier van de geheime dienst, zo ernstig dat het de veiligheid in gevaar kàn brengen?

Worden hele afdelingen die voor defensie werken dan bespioneerd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

DE AIVD mag volgen en observeren mits en zolang er een verdenking is.
Alle bevoegdheden staan in de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (Wiv 2002).
Voor 'zwaardere' middelen zoals afluisteren, moet de minister van BZK toestemming geven.
Zie ook: https://www.aivd.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kunnen ze alles op verdenking gooien toch? Voorbeeld: als ik 1 of meerdere verdachten tussen mijn collega's bij defensie heb, omdat ze bijvoorbeeld regelmatig materiaal stelen van het werk of alcohol nuttigen op de werkplek, kunnen ze oneindig doorgaan met spioneren van iedereen, waaronder dus ook de onschuldige mensen?
Wie zal er dan beslissen dat het onderzoek afgerond is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zal hoe dan ook nooit een oneindig onderzoek zijn. Een onderzoek zal of verdenkingen bewijzen waarna er maatregelen worden genomen, of geen bewijs opleveren waarna het onderzoek gestopt wordt.
Er is echt geen oneindige pot geld om eindeloos onderzoek te doen. Dat zal ook een reden zijn om onderzoeken zo veel mogelijk en zo snel mogelijk toe te spitsen op concrete verdachten en niet iets algemeens als een hele afdeling - na een tijdje snuffelen blijkt echt wel waar de problemen waarschijnlijk zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goudvisje: dat zou heel goed kunnen kloppen.