Leven wij in Nederland in een ECHT democratisch land? Of is het een soort van schijndemocratie?

Wat zijn de voordelen van democratie, zoals die in Nederland plaats vindt, ten opzichte van communisme?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Nederland noemt zich graag en veel een democratisch land. Maar dat is geheel ten onrechte. Zolang het staatshoofd op grond van geboorte in plaats van door het volk gekozen is, is er geen democratie. Het is pertinent ondemocratisch dat iemand die door erfopvolging meebeslist bij staatszaken. De majesteit dient alle kabinetsbesluiten , grondwetswijzigingen e.d. ter goedkeuring te tekenen. We zien het nu weer: bij kabinetsformaties krijgt de enige persoon die NIET democratisch gekozen is, de belangrijkste beslissende rol.
Daarbij dient de gekozen volksvertegenwoordiging bij aanstelling in de kamer onvoorwaardelijke trouw aan de vorst(in) te beloven. Wie dit democratisch noemt, kent de definitie van het woord niet.
Democratie gaat uit van het gelijkheidsbeginsel. Iedereen heeft evenveel rechten en plichten, waar het vergelijkbare omstandigheden betreft.
Zolang men een bepaalde familie (koningshuis) ontheft van de algemeen geldende plichten ( belasting betalen bijvoorbeeld en de mogelijkheid te straffen voor laakbaar gedrag zoals verkeersboetes, oplichting, aanname steekpenningen enz) en in plaats daarvan juist talloze privileges (levenslang gratis vliegen, erebaantjes, zeer riante toelagen enz. enz. enz.) toekent, is het gelijkheidsbeginsel uiteraard ver te zoeken.
Bovendien is de burger ook nog eens gewaarschuwd voor eventuele sancties t.a.v. mogelijke ' majesteitsschennis' .
Zolang dit systeem, verankerd in de grondwet, niet wordt afgeschaft, zal Nederland geen ware democratie zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ha, die Conan;

Het communisme heeft bewezen eigenlijk alleen in totalitaire staatsvormen goed te kunnen functioneren. Logisch, want ook al zijn mensen gelijkwaardig, echt gelijk zijn ze natuurlijk niet. Voor mij zijn de grote voordelen van ons parlementair-democratische systeem dat ieders rechten in hoge mate zijn beschermd, ieder zich vrij kan uiten en politiek of anderszins organisren en er altijd een zekere mate van controle door het volk over het bewind is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Communisme faalt omdat alle particuliere initiatieven niet zijn toegestaan. Waarom zou je harder werken als je hetzelfde verdient als iemand die minder hard werkt. De colgozen en de sovgozen in de voormalige USSR zijn een goed voorbeeld hiervan. In NL kan je met je stem je voorkeur uitspreken van extreem links tot extreem rechts, dus ja, wij leven in een democratie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er een referendum word gehouden over de grondwet en 85% zegt nee en het word er toch doorgedrukt
weleenswaar onder een andere naam ,dan spreek je meer over een ondemocratisch dan over een democratisch land.
democratie= het volk regeert.
maar men luistert niet eens naar het volk
ze proberen zelfs de partij die de meeste stemmen krijgt
uit te bannen zonder af te vragen wat de beweegredenen zijn .
dat is niet democratisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo denk ik er ook over. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben t met je eens +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen verkiezingsuitslagen gezien ,khepput?
dan had je kunnen zien dat de pvv de meeste stemmen had.
Ja, we leven in een echt democratisch land. Het is zelfs zo dat wanneer alle vrouwen op vrouwen stemmen zij de baas in Nederland zijn. In het communisme zou een regering vormen geen enkel probleem zijn. Kijk maar eens naar Noord-Korea hoe gemakkelijk het daar gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Democratie betekent macht van het volk. Echter die macht heeft het volk slechts in de vorm van verkiezingen.

Men kiest dan een volksvertegenwoordiging, die de feitelijke macht bezit.

Ik vind de zuiverste vorm van democratie nochtans het bindend referendum.

En dààr willen noch de regeringen noch de volksvertegenwoordigers aan.

En dat is vreselijk jammer, vooral in tijden als deze waarin grote bezuinigingen ons als noodzakelijk worden verkocht.

Waarom waren er vele miljarden voor banken, Griekenland, bonussen enz. enz. en waarom mag het volk nu bezuinigen?

Als er een bindend referendum zou zijn, was men genoodzaakt het volk uitleg over dat soort zaken te geven.

Nu krijgen we doorgaans pas echt te horen wat de boze regeringsplannen zijn..als ze eenmaal voor vier jaar op het pluche zitten..

Er zit dus inderdaad 'een beetje' schijn aan onze democratie..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Democratie is een theoretisch model waarvan de regels moeten wijken of gemanipuleerd worden naargelang het heersende politiek spel, zonder daarom te verdwijnen. Democratie is als klimop die steeds teruggroeit, ongeacht de grond waarop hij moet leven.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het communisme is,in de vorm zoals we het kenden, voorbijgestreeft. Veel van hun ex-leiders werden,door hun levenswijze, kapitalist en verwijderden zich ver van het volk. Fataal uiteindelijk voor hen en goed voor de gewone sterveling.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het communisme is,in de vorm zoals we het kenden, voorbijgestreeft. Veel van hun ex-leiders werden,door hun levenswijze, kapitalist en verwijderden zich ver van het volk. Fataal uiteindelijk voor hen en goed voor de gewone sterveling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In beginsel is het communisme een democratisch systeem. Mensen wonen en werken in communes, waarin iedereen inspraak heeft. De 'dictatuur van het proletariaat' zou slechts een beginfase zijn na de revolutie. In de praktijk zijn communistische landen hierin blijven steken. Er is een bovenlaag aan de macht gekomen (partij of zelfs familie) die de macht niet meer afstaat. In deze landen wordt de mogelijkheid om je te informeren en je mening te uiten beperkt.

Dat is hier duidelijk niet zo. Je kunt hier zeggen wat je denkt, je eigen bedrijf beginnen en rijker worden dan je buurman als het goed gaat.
Elk democratisch land heeft een manier gevonden om het volk zoveel mogelijk tegemoet te komen en toch stabiliteit in te bouwen. Democratische rechten zijn vastgelegd in de grondwet, die je niet zomaar verandert. Bij ons is ook de rol van het koningshuis daarin vastgelegd. We hebben het parlement en bijna nooit een referendum. Leven we dan in een schijndemocratie? Maar wat is dan echte democratie?