De onderwerpen, die op de politieke agenda staan zijn nou eenmaal niet altijd voor iedereen even interessant. Dat is niet te voorkomen.

Verder heeft het taalgebruik en de manier van debatteren met de politieke cultuur te maken. Dit kan wel anders en de veranderingen in bijvoorbeeld de Tweede Kamer zijn ook al wel in gang gezet, echter dit is een langzaam lopend proces.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Er zijn mensen die politiek niet saai vinden, smaken verschillen dus. En dat ze moeilijke woorden gebruiken komt omdat dat nu eenmaal vaktermen zijn voor hun. Op deze manier hebben ze maar een woord nodig om iets te zeggen, anders zouden ze moeten omschrijven.
Stel dat het woord rekenen al een moeilijk woord zou zijn, als je dat dan anders moet zeggen, wordt het: Een amnier om getallen samen te voegen of van elkaar in mindering te brengen ,en dan omschrijf ik het nog niet helemaal, zodat er verwarring kan komen. Als ikr ekenen zeg, weet iedereen die geinteresseerd is wat ik bedoel
12 jaar geleden
Ze zijn niet saai, alleen heb jij die interesse niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er hoort een bepaald jargon bij de politiek, zoals ook dokters en agenten bijvoorbeeld hun eigen taaltje hebben.
Vaak zie je dat mensen die net beginnen in de politiek, nog heel 'gewoon' praten, en na een tijdje ook het jargon spreken - en praten over 'voorjaarsnotataakstellingen' en 'budgettaire beperkingen', en dan duiken er zinnen op als deze: 'Met het oog op versterkte werking van de automatische stabilisatoren worden de kaders voor het saldo van mutaties werkloosheids- (ww- en wwb-) uitgaven en ruilvoet in 2009, 2010 en 2011 ten opzichte van de Miljoenennota 2009 gecorrigeerd' (hier vandaan: http://www.nrcnext.nl/blog/tag/jargon/ ).
Voor de mensen zelf is dat makkelijk, ze weten waar ze het over hebben, ze begrijpen elkaar.
Voor een gemiddeld mens die niet zo goed ingevoerd is in die termen, klinkt het ingewikkeld en te moeilijk om je in te verdiepen.
Dan is naar ze luisteren net zo saai als wanneer je vroeger als kind op een feestje zat en je ouders en je ooms en tantes en andere volwassen familie zat met elkaar te kletsen: dat interesseerde je helemaal niets.
Toch gaat het echt wel ergens over, sterker, het gaat ook om dingen die invloed hebben of gaan hebben op jouw leven. Dus ze gebruiken wel moeilijke woorden die het lastig maken om naar ze te luisteren en om ze te begrijpen, en dat is misschien saai in jouw ogen, maar het hoort een beetje bij het vak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hebben geleerd om alles met nuance te brengen, en iemand die geen uitspattingen kent, kan saai gevonden worden.
12 jaar geleden
De mensen zijn niet saai, de onderwerpen zijn soms heel saai en taai en een politicus heeft altijd heel veel woorden nodig om iets uit te leggen. En als een onderwerp je interesseert is het echt niet saai maar zelf kan het interessant zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze nooit "ja" of "nee" als antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zijn ze saai? dat is omdat jij dat zo ervaart!!

waarom gebruiken ze vaak/altijd moeilijke woorden?

hier is een simpel antwoord op. Dit komt doordat het vaak vaktermen zijn.

de woorden welke politici vaak gebruiken zijn woorden om een bepaald onderwerp op een specifieke manier aan te duiden, dit is om het kort te houden.

Echter zullen mensen in de politiek niets snappen van vak termen uit de bouw of ICT. waar jij of een ander wel weer iets van begrijpt.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die politiek niet interessant vinden zijn juist saai en vooral oppervlakkig. Politiek bepaald heel veel voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik "min"niet gauw, maar ik maak in dit geval graag een uitzondering. Ik mis in je antwoord de "voeling" met het dagelijkse leven, een typische politicikwaal.