Hoe moet ik deze vraag van de stemwijzer opvatten?

*de belasting op vlees moet flink omhoog*

wordt er bedoeld een soort van accijns op vlees, wat gewoon in de staatskas vloeit?
ik vind dat vlees gerust duurder mag, als dat het welzijn van de dieren ten goede komt.
maar hoe ik deze stelling op moet vatten?

11 jaar geleden
1.4K
Amadea
11 jaar geleden
Ze kunnen beter de belasting op fast food flink verhogen en gezond eten minder duur maken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, ik heb de stemwijzer ook ingevuld, en kwam deze rare vraag ook tegen. ben het helemaal met je eens vlees mag best duurder maar dan moet dit wel tegoeden komen aan dieren, boeren, en slagers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk in welke context dit stond, denk ik je vraag, maar hoop dat je hem met je eigen stelling op mag vatten. "Het mag best duurder als dat het welzijn van de dieren ten goede komt." Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook jou opvatting maar ik heb nee gestemd omdat het waarschijnlijk niet bij de boeren terecht komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belasting komt inderdaad niet bij de producenten terecht. Ik vraag me af of ze die belasting dan gaan gebruiken om te zorgen dat er diervriendelijker geproduceerd wordt, of gewoon om de staatskas te spekken, of dat het een maatregel is om te zorgen dat steeds minder mensen vlees gaan eten (wat in principe wel beter is voor het milieu, maar een heel stuk van de producerende sector om zeep zou helpen).

Het beste antwoord

Het CDA (klik rechts op partijtoelichting) is er duidelijk over: "Het CDA is tegenstander van een vleesbelasting. Door vlees te belasten worden de dagelijkse boodschappen duurder, terwijl onderzoek heeft uitgewezen dat er geen milieuvoordeel is. Minder consumptie in Nederland betekent extra export van Nederlands vlees. Het CDA vindt investeren in duurzame voedselproductie beter dan het beperken van de keuzevrijheid van de consument."

Het is dus een vleesbelasting, in de hoop dat er minder vlees gegeten wordt.

Toegevoegd na 37 seconden:
D66 is nog duidelijker: "Veeteelt veroorzaakt helaas vervuiling van water, grond en lucht. Met alle gevolgen van dien. Het herstellen van die schade en kosten voor het schoonmaken worden nu niet in de prijs van vlees verwerkt. Dus draait de maatschappij als geheel ervoor op. D66 wil dat deze kosten beter worden doorberekend aan degene die het vlees maken en eten. Daarom laten we vlees niet langer onder het lage BTW-tarief vallen."

Toegevoegd na 1 minuut:
Partij voor de Dieren is vager: "De maatschappelijke kosten van de productie van vlees mogen niet langer op de samenleving worden afgewenteld. De Partij voor de Dieren wil dat voortaan de vervuiler betaalt: wie milieuvervuiling en dierenleed veroorzaakt, moet daar zelf voor betalen, in plaats van alle burgers daarvoor te laten opdraaien via de algemene belastingen. De inkomstenbelasting moet omlaag en de belasting op vervuilende producten omhoog."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Met deze toevoeging aan het begin van je antwoord: "De vragen van de Stemwijzer worden gemaakt aan de hand van de (concept-)verkiezingsprogramma's van de verschillende partijen", vind ik dit een prima antwoord! Wie het eens is met de stelling: "De belasting op vlees moet flink omhoog" is het op dit punt eens met D66 en de Partij voor de Dieren. Wie het oneens is met de stelling, is het op dit punt eens met het CDA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Xibel: ik weet niet of deze optie er eerder ook was maar ik vind hem super. Ik heb een paar partijen waar ik op zou kunnen gaan stemmen en zo kijk ik bij elke vraag wat ze er over denken. Heel overzichtelijk.
ronron1212
11 jaar geleden
Hoezo is de partij van de dieren onduidelijk
http://visserijnieuws.punt.nl/?id=546197&r=1&tbl_archief=
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee Ronron, het standpunt van de Partij voor de Dieren is vager bij deze site! D66 is duidelijker over deze vraag.

Andere antwoorden (2)

Dat gaat over de vlees en vis tax van de partij van de dieren 2 eur per kilo
ronron1212
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Waarom nou een min op dit antwoord? Het is gewoon goed plus een link naar meer detailinfo. +
Kort gezegd: door de belasting op vlees te verhogen hoopt de pvdd dat dit een luxeproduct wordt en minder goed zal verkopen zodat er meer dieren blijven leven