Wat is een filosofisch aspect van het privacybeleid?

Een vriendin van me moet voor filosofie een retorische oefening houden. Ze heeft voor de stelling 'Veiligheid gaat voor privacy' gekozen. Het enige probleem is dat de retorische oefening nu nog niet zo filosofisch is Kan iemand helpen? We zaten bijvoorbeeld te denken aan ethiek.

Tegenwoordig is iedereen traceerbaar. Door de vele camera’s die hangen op het station, in de winkels, op straat, langs snelwegen en noem maar op ben je op veel plekken zichtbaar. Als het nodig is kan er makkelijk achterhaald worden waar jij bent geweest en wat je daar gedaan hebt. Ook je pingedrag is zichtbaar, waar je pint, hoeveel je pint en met welke regelmaat je pint. Je gebruik van stroom en water wordt in de gaten gehouden en tegenwoordig heb je zelfs een pasje op huisnummer nodig om je afval weg te gooien. Het is in deze tijd niet meer mogelijk om onzichtbaar door het leven te gaan. En veel mensen zien dit als een bedreiging. Zij verkiezen privacy boven veiligheid.

Argumenten voor:
- Als je niks fout doet en een brave burger bent, waar ben je dan bang voor?
- Fouten in de medische wereld kunnen worden verholpen (elektronisch cliënten dossier) bijvoorbeeld niet bij elkaar passen medicijnen.
- Door de kans constant zichtbaar te zijn wordt gedrag automatisch veranderd zoals Bentham dat ook toepaste in de koepel gevangenis.

Argumenten tegen:
- Straks valt al deze informatie in verkeerde handen.
- Je wordt steeds zichtbaarder dit zorgt voor angst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Bijzonder dat de maatschappij er vaak zondermeer van lijkt uit te gaan dat het inleveren van privacy leidt tot meer veiligheid. Is dat echt zo? Misschien is dat juist wel een vraag waar je filosofisch mee kunt jongleren.
Zou die gedacht misschien worden gepromoot door de overheid, die zelf een grote behoefte heeft aan beheersing? Door steeds meer bestanden te koppelen weten ze precies wat ik verdien en waar mijn spaargeld is, om vervolgens een fors deel te kunnen opeisen.
Of zit het bedrijfsleven (lees: economische belangen) erachter? Als ik nergens geregistreerd sta weten ze ook niet waar ze hun folders naartoe moeten sturen. Toch?

Het beste antwoord

Denk eens na welke soort informatie gevoelig is, en voor wie?
Zie de link.
In feite vervang je het woord privacy door "gevoelig" of "eng"

Of stel je voor dat je je tentamen bestaat uit een analyse van je oogbewegingen en dat precies is vastgelegd wat je de afgelopen weken hebt gelezen, op TV gezien en op facebook hebt geschreven en aangeklikt, wat er via je mobieltje is uitgewisseld en in je gesprekken aan de orde is gekomen.
"het systeem" concludeert dan als "tentamen" dat in al die activiteiten te weinig steekwoorden uit de leerstof zaten.
Mag jij argumenteren dat je toch genoeg met het vak bezig geweest bent en waar dat uit blijkt.