waarom moeten pigs-landen gered worden dmv financiele steun? Wat voor invloed hebben deze landen op de crisis en Europa?

Waarom laten ze die landen niet gewoon 'vallen' zodat europa weer gezond wordt? Ik snap de gedachtengang om steeds maar weer landen te redden niet echt??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Reden hiervoor is kort gezegd dat het laten "vallen" als gevolg zal hebben dat andere landen ook in de problemen gaan komen. Heel veel landen hebben flink wat investeringen in de PIGS-landen, waarnaar ze bij een faillissement kunnen fluiten. Neem als voorbeeld ING die in 2010 3 miljard euro had uitstaan in Griekse staatsobligaties had zitten. Als Griekenland failliet zou gaan, is de kans groot dat ING dat ook gaat en als ING failliet wordt verklaard dan zullen veel kleine ondernemers en natuurlijke personen ook failliet gaan. Een sneeuwbaleffect dus eigenlijk. De vraag is wat meer kost, alle miljarden die erin gepompt worden of het verlies bij faillissement... niemand die dat weet en voorlopig gaan we door met geld weggeven....