Hoe verloopt een gesprek wanneer een ambassadeur wordt ontboden?

Als land A iets heeft gedaan waar land B het niet mee eens is, kan land B de ambassadeur van land A ontbieden.

Bijvoorbeeld: Frankrijk was ontstemd over de Amerikaanse PRISM-activiteiten, dus ontbood de Franse regering de Amerikaanse ambassadeur.

In de media wordt dan gedaan alsof er een hartig woordje wordt gesproken met de ontboden ambassadeur.

Hoe verloopt zo'n gesprek in werkelijkheid? Is het inderdaad een ernstig gesprek waarin een hartig woordje wordt gesproken, en waarop het ongenoegen in duidelijke termen wordt overgebracht? Is het een gesprek "op foeterende toon"?

Of zijn het "collega's onder elkaar" die, puur omdat de mores dat zo voorschrijven, een gesprek aangaan, maar die daarbij ondanks het serieuze onderwerp redelijk amicaal met elkaar omgaan?

Toegevoegd na 16 seconden:

Ik weet dat dergelijke gesprekken in besloten kring plaatsvinden en dat er dus geen algemeen geldige, objectieve informatie beschikbaar is. Ik kan me echter goed voorstellen dat (ex-)ambassadeurs of andere betrokkenen in interviews of in autobiografieën een realistisch inkijkje geven in deze wereld. Ik ben op zoek naar dergelijke informatie van insiders.

10 jaar geleden
8.2K
Antoni
10 jaar geleden
Leuke vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aangezien er geen pers bij aanwezig is, zullen we daar wel nooit achter komen, maar ik vermoed, dat het zich in de "ouwe jongens krentenbrood" sfeer afspeelt.
Terwijl wij de indruk moeten krijgen van; Kijk ons toch eens stoer zijn!
Antoni
10 jaar geleden
Er zal toch vast wel een boek of een (auto)biografie van een (voormalig) minister of ambassadeur te vinden zijn, waarin hij of zij een tipje van de sluier licht over dit soort gesprekken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk niet dat ze over dergelijke dingen uit de school klappen, dan staan ze mooi voor Jan met de korte achternaam.

Het beste antwoord

Oude jongens krentenbrood, nee niet echt.
Tuurlijk wordt er niet op de persoon afgespeeld en is het meer eh....functioneel boos.
Amicaliteit tijdens dergelijke gesprekken wordt gezien als onprofessioneel gedrag en is not done.

Dergelijke kamers zijn altijd afgesloten voor publiek en pers.
Ook beveiligingspersoneel is hierbij niet aanwezig, tenminste niet in mijn tijd dat ik er gewerkt heb en dat zal nu niet veel anders zijn.

Degelijke besproken zaken blijven ook nadien onder strikte geheimhouding vallen.
Dat geld niet alleen voor hun, maar ook voor de veiligheidsdiensten en overig personeel daaromheen.
Die geheimhouding houd ook niet op als betrokkene geen dienstverband of binding meer heeft met de desbetreffende dienst.