Hoeveel en hoelang moet er in totaal bezuinigd worden?

Ik heb begrepen dat er in 2012 18 miljard bezuinigd moet worden..hoeveel miljard en hoeveel jaar moet er bezuinigd worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is geen overeenstemming over hoeveel er in Nederland bezuinigd 'moet' worden. De ene partij meent dat je er eerst voor moet zorgen dat de schulden verdwijnen door zo snel mogelijk het begrotingstekort naar nul te brengen. Anderen denken dat je door iets minder hard te snoeien de economie harder laat groeien, of minder snel doet krimpen, wat uiteindelijk ook het begrotingstekort zal doen slinken.

Het kabinet gaat uit van 18 miljard en dat houdt in dat de vaste jaarlijkse overheidsuitgaven met 18 miljard verminderd moeten worden. De maatregelen moeten dus alle blijvend zijn. Overigens zal het kabinet met de huidige maatregelen die 18 miljard bij lange na niet halen.

De verwachting is dat de economische groei volgend jaar tegenvalt (zouden de - erg zware - bezuinigingen daar invloed op hebben?) en dat er nog meer bezuinigd zal moeten worden.
rose
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Het zit zo: De overheid geeft op dit moment meer uit (ik dacht ongeveer 30 miljard per jaar) dan ze binnenkrijgt aan belastingen en wat dies meer zij. De staatsschuld stijgt dus voortdurend met het bedrag dat we teveel uitgeven plus de rente over de schuld die er al staat. Door op de jaaruitgaven 18 miljard te bezuinigen zorgt de staat er dus voor dat ze minder teveel uitgeeft. Waardoor de staatsschuld minder hard groeit. Tot zover het kale verhaal. Als er nu onverhoopt minder binnenkomt dan verwacht - bij voorbeeld doordat de economie minder hard groeit ten gevolge van de bezuinigingen - (een tegenvaller), dan stijgt de staatsschuld ook harder dan verwacht en wordt in effect de bezuiniging dus niet gehaald. Maar dan hebben we wel mooi de linkse hobbies (kunst en cultuur, ontwikkelingssamenwerking, millieu) aangepakt en al die uitvreters (Wajongers, pgb'ers, busschauffeurs, bijstandsgerechtigden, langdurig zieken enz.) op hun nummer gezet.

Andere antwoorden (1)

Zoals je zelf al aangeeft moet er 18 miljard euro bezuinigd worden. En dit is voor een jaar. Dus stel dat iemand 18 miljard zou doneren aan Nederland, zijn we voor 1 jaar verlost van het probleem, niet voor altijd.