De regenten waren bestuurders rond de 17e en 18e eeuw. Het is een verwijzing naar deze groep. De groep van de regenten was nogal een elitaire groep. Ze waren dan wel bestuurders maar profileerde zich zo dat ze boven het volk stonden. Ze luisterde niet naar het volk, ze benoemden voornamelijk elkaar in de bestuursfuncties afhankelijk van de afkomst in de familie. Dus niet dat bestuurskundige kwaliteiten. Kortom aristocratie, het volk wordt geleidt door de rijken.
Als je het nu over regentesk gedrag hebt verwijs je dus naar dit soort gedrag. Elitair patriarchaal gedrag, je bestuurd niet namens het volk maar over het volk. Je zet jezelf boven de "plebs". Wat in de huidige democratie nogal opmerkelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk!

Andere antwoorden (3)

Dat is het gedrag van een regent...

een regent is een bestuurder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt in feite. -1 is onterecht
Het woord regentesk heeft een negatieve klank. Het betekent dat een bestuurder naar niemand luistert en aan zijn eigen grillen toegeeft. Bijna dictatoriaal, maar dat woord durft niemand te gebruiken...
14 jaar geleden
Hoogmoedig gedrag, zich gedragen als een regent , van de infinitief: regere= heersen. Altijd negatieve connotatie.