De regering is gekozen door het volk ,als de wens van het volk niet wordt uitgevoerd ,kan het volk dan de regering naar huis sturen ?

En bij uitschakeling referendum hebben dus 150 mensen de totale mogelijkheid alles maar te doen ?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" En bij uitschakeling referendum hebben dus 150 mensen de totale mogelijkheid alles maar te doen ?" Referendum is raadgevend hè? Als het volk het niet eens is met een beslissing en er komt een referendum dan kan de regering alsnog beslissen wat uit het referendum komt te negeren.
bamibal
6 jaar geleden
De regering wordt niet gekozen, de Tweede Kamer wordt gekozen.
Erna55
6 jaar geleden
Het is te simplistisch om te stellen dat "het volk" een wens heeft die niet wordt uitgevoerd.
paulus811
6 jaar geleden
Je stemt niet voor een wens, maar op een partij die jouw belangen en wat jij belangrijk vindt, zo goed mogelijk behartigt.
ronron1212
6 jaar geleden
Het referendum bestaat nog niet zo lang en het heeft weinig to geen invloed gehad.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Volksraadpleging
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoekm99, er is (volgens mij) geen enkel volk ter wereld dat 100% unaniem is in welke kwestie dan ook. Jouw stelling dat 'de wens van HET volk niet wordt uitgevoerd' is dus zeer theoretisch; het volk is toch al verdeeld.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij kiezen onze volksvertegenwoordigers, de Tweede Kamerleden, door (in de regel) eens per vier jaar te stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. Mede op basis van die uitslag wordt een kabinet geformeerd, bestaande uit de ministers en staatssecretarissen. De ministers die worden benoemd, vormen samen met de Koning de regering. Wij kiezen dus niet rechtstreeks de regering/het kabinet. Er kan immers ook een minderheidskabinet tot stand komen, hetgeen na de afgelopen verkiezingen in de lucht hing. De volksvertegenwoordigers kunnen het kabinet naar huis sturen' middels een motie van wantrouwen. Het is een ongeschreven regel dat zodra een kabinet niet langer het vertrouwen van het parlement geniet, dit kabinet dient af te treden. Andersom kan de regering (in theorie) beide kamers der Staten-Generaal ontbinden. In beide gevallen leidt het tot nieuwe verkiezingen. Het volk kan niet de volksvertegenwoordigers naar huis sturen. De conclusie luidt inderdaad dat het volk gedurende vier jaar eigenlijk niets kan veranderen aan de besluitvorming door het parlement en de regering. Althans, niet zonder de mogelijkheid tot bindende referenda. Het is de bedoeling dat de regering en het parlement elkaar controleren (checks and balances) en indien nodig corrigeren.

Antwoorden (1)

Wij kiezen onze volksvertegenwoordigers, de Tweede Kamerleden, door (in de regel) eens per vier jaar te stemmen tijdens de Tweede Kamerverkiezingen. Mede op basis van die uitslag wordt een kabinet geformeerd, bestaande uit de ministers en staatssecretarissen. De ministers die worden benoemd, vormen samen met de Koning de regering. Wij kiezen dus niet rechtstreeks de regering/het kabinet. Er kan immers ook een minderheidskabinet tot stand komen, hetgeen na de afgelopen verkiezingen in de lucht hing.

De volksvertegenwoordigers kunnen het kabinet 'naar huis sturen’ middels een motie van wantrouwen. Het is een ongeschreven regel dat zodra een kabinet niet langer het vertrouwen van het parlement geniet, dit kabinet dient af te treden. Andersom kan de regering (in theorie) beide kamers der Staten-Generaal ontbinden. In beide gevallen leidt het tot nieuwe verkiezingen.

Het volk kan niet de volksvertegenwoordigers naar huis sturen. De conclusie luidt inderdaad dat het volk gedurende vier jaar eigenlijk niets kan veranderen aan de besluitvorming door het parlement en de regering. Althans, niet zonder de mogelijkheid tot bindende referenda. Het is de bedoeling dat de regering en het parlement elkaar controleren (checks and balances) en indien nodig corrigeren. En dat gebeurt ook. Je kunt er natuurlijk van mening over verschillen of de werking van de checks and balances democratisch gezien voldoende is om te rechtvaardigen dat er geen mogelijkheid is om, als burger, de besluitvorming tussentijds te beïnvloeden.