In Nederland hebben we een scheiding tussen kerk en staat, waarom zijn er dan toch politieke partijen met het geloof als basis?

Zoals de CU, SGP, CDA etc.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het gaat bij de scheiding van kerk en staat met name om de instituties, dus als het ware de organisaties "kerk" en "staat".

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_van_kerk_en_staat vind je hierover:

"Van scheiding van kerk en staat is sprake wanneer de kerkelijke macht en staatkundige macht niet in dezelfde handen zijn en zij geen beslissende invloed op elkaar uitoefenen. Naar analogie kan dit begrip worden toegepast bij religies waar religieuze instituten geen "kerk" worden genoemd.

Scheiding van kerk en staat betekent in de praktijk dat de staat en de kerk (of andere religieuze instituten) ieder hun eigen zaken regelen en zich niet met elkaar bemoeien of elkaar de regels voorschrijven. Het gaat bij deze vormgeving van de scheiding dus in de eerste plaats om het organisatorisch en bestuurlijk gescheiden houden van deze twee grootheden. De overheidsdienaren bemoeien zich niet met de kerk en de dienaren van de kerk bemoeien zich niet met de staat."

Politieke partijen vallen hier dus buiten. Zij zijn vrij in het kiezen van hun ideologie.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Antoni
6 jaar geleden
Graag gedaan!