Is er een lijs van zogenaamde "topbestuurders"?

Het heeft er namelijk volgens mij alle schijn van dat topfuncties rouleren binnen 1 selectief clubje en dat echt talent daar maar met heel veel moeite binnenkomt. En dat ze onderling posities verdelen.

Bovenstaand is natuurlijk mijn indruk, vandaar ook de vraag, het is geen stelling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ik heb een alternatieve optie voor je.

Er is maar een beperkte hoeveelheid echt talent die ook wat ervaring heeft op belangrijke functies. Dus logisch dat diezelfde mensen steeds weer boven komen.

Als je kunt kiezen om iemand aan te nemen die bewezen leiding heeft gegeven aan 5 andere grote bedrijven (en dus talent heeft) of aan iemand die waarschijnlijk talent heeft maar geen ervaring... Aan wie geef je de baan dan? In de meeste gevallen aan iemand met ervaring.

En er zijn ongetwijfeld lijsten te vinden van topbestuurders, alleen krijg je niet de baan omdat je op het lijstje staat, je staat op het lijstje omdat je de baan aan kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gisteren was er op de publieke omroep een uitzending over het Koningshuis. Het ging erover dat leden van het Koningshuis makkelijk hoge baantjes kregen. Als hun achternaam Jansen was, dan hadden zij misschien wel een uitkering gehad.

Wat je ziet, is dat hoge mensen in bedrijven meestal mannen zijn en van andere bedrijven komen. Deze mensen switchen regelmatig van bedrijf.

Wouter Bos, Gerrit Zalm, en andere ex-politici hebben binnen no-time een topfunctie waarin zij meer verdienen dan eerst.

Het gaat dus ook om je naam, bekendheid, maar een pré is ervaring en deskundigheid. Het is niet zomaar 'directeurtje' zijn.

Er wordt trouwens geklaagd over te weinig talent! Zie bron.