wat is het doel van kamervragen stellen?

Kamervragen worden om verschillende redenen gesteld door kamerleden, maar wat is nou het algehele doel van het stellen van kamervragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Kamervragen worden gesteld om antwoorden te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort gezegd (in grote lijnen komt het er vaak op neer) Wetten maken/aanpassen. Regeltjes bedenken. (En dus bureaucratie.) Wat er zich in de wereld, in het land, en natuurlijk wat er zich actueel afspeelt (wat niet verloopt zoals het hoort) daar worden kamervragen over gesteld om dat probleem aan te pakken. Er is iets gebeurd wat niet mag/hoort. Om herhaling te voorkomen worden vragen..., & oplossingen bedacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het algehele doel is de oplossing van het vraagstuk. Elke politieke partij staat ergens voor en heeft ook bepaalde doelen. Zo'n partij kan vragen hebben over waarom bepaalde dingen zus en zo geregeld zijn, terwijl wanneer het misschien zo en zus geregeld wordt, beter zou zijn.

Hier een voorbeeld van een recente kamervraag:

"Kamervragen over scheurtjes kerncentrale Borssele
(Novum) - GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren wil weten of ook in het reactorvat van de kerncentrale van Borssele scheurtjes zitten. Van Tongeren gaat hierover naar aanleiding van berichten woensdag in Belgische media vragen stellen aan minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA), kondigt ze aan".

"Volgens die berichten kampt reactor drie van de kerncentrale bij het Belgische Doel met scheurtjes in het reactorvat. De problemen komen door smeedfouten door een Nederlandse leverancier die niet meer actief is. Een centrale in het Belgische Tihange en die in Borssele zouden mogelijk met hetzelfde probleem kampen. Wereldwijd zou Rotterdam Drydocks, het Nederlandse bedrijf, 21 reactorkuipen hebben gesmeed".

"De reactor in Doel ligt al een tijdje stil vanwege de problemen met het reactorvat. Mogelijk wordt de reactor niet eens meer opgestart, zo zou blijken uit een brief van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC). De FANC zou een strenge aanpak willen zien. Verdere exploitatie van de reactor zou worden geweigerd, tenzij duidelijk kan worden bewezen dat er geen risico is".

Hier te vinden http://binnenland.nieuws.nl/710830

Er gebeuren dingen in bepaalde omstandigheden, die de overheid niet als orgaan allemaal kan overzien. Doordat de partijen vragen stellen, kan de overheid hierop antwoorden met een oplossing voor het probleem, aangezien alle vragen praktisch over een probleem gaan, of iets wat verbeterd zou kunnen worden.

Heden ligt Rutten bijvoorbeeld onder vuur over het nieuw in te voeren zorgstelsel. De kamer stelt hier (een heleboel) vragen over, omdat ze vinden dat het systeem niet gaat werken en ze willen weten wat hij er dan aan gaat doen.

Verder vond ik nog wat andere voorbeelden.
http://www.iquatro.org/nieuws/beantwoording-kamervragen-over-eisen-aan-natura-2000-in-overijssel/

Hopelijk heb je zo een beetje duidelijkheid over je vraag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Tweede Kamer heeft twee taken:

1. de regering controleren, en
2. beleid maken, samen met de regering. Dit beleid wordt gemaakt door middel van het opstellen van wetten en regelgeving.

Om de regering te kunnen controleren heeft de Tweede Kamer een aantal middelen ter beschikking. Één van die middelen is de kamervraag. Met een kamervraag kan de Tweede Kamer:

- een bepaald probleem aan de orde stellen
- inlichtingen vragen aan de regering (dit heet een interpellatievraag)
- de regering wijzen op een fout in het (nieuwe) beleid
- het (nieuwe) beleid anders vormgeven

De Eerste Kamer heeft iets minder mogelijkheden om het beleid (mede) te bepalen dan de Tweede Kamer, maar mag wel kamervragen stellen.

Dus het algehele doel van het stellen van kamervragen is het mogelijk maken voor de Tweede Kamer en de Eerste Kamer hun taken goed uit te voeren.

Zie ook: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/index.jsp en http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/interpellatie/index.jsp
Antoni