Waarom is een paspoort geldig vanaf de dag van aanvraag?

Als je een paspoort of rijbewijs aanvraagt en het een week later ophaalt is het al geldig vanaf de dag van aanvraag. Waarom is dat? Ik vind het geldklopperij want je hebt er een week niks aan. En je moet hem elke keer een week vroeger aanvragen om aansluitend een rijbewijs of paspoort te hebben.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou ja, stel je hebt 10 paspoorten nodig in je hele leven en de prijs is €52,- oftewel één euro per week. Dan word je in je hele leven aan geldklopperij door het paspoort slechts €10,- armer. Als je de 100 al haalt, zal dat tientje je toch echt worst zijn...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is zelfs nog minder: paspoort is 520 weken geldig, dus er moet nog een factor 10 van af!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat men niet weet wanneer het paspoort wordt opgehaald!
tinus1969
8 jaar geleden
@Freekfluweel, dat is het enige juiste anatwoord! Plusje! Overigens; bij APK voor auto's is de regel, dat een (her)keuring geldig is tot 1 jaar na de vervaldatum van de oude keuring, mits de herkeuring plaatsvindt binnen 1 maandn voor vervaldatum. Maw: Vervaldatum 1 oktober 2015. Herkeuring vandaag (10 september 2015) = nieuwe vervaldatum 1 oktober 2016. Maar bij herkeuring op 10 augustus 2015 wordt de nieuwe datum 10 augustus 2016! Zo'n systeem kan bij paspoorten ook -als men zou willen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@freek juweel als dit het enige was gaf ik je gelijk. Maar vele kleintjes maken 1 grote.
paulus811
8 jaar geleden
Het is geen goed antwoord. Want het legt misschien uit dat geldklopperij wel meevalt, maar niet waarom het op de dag van aanvraag al ingaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar x zeg zo 12 miljoen paspoorten is het Vd staat een substantieel bedrag .

Het beste antwoord

Zo is het systeem geprogrammeerd.
Dat is nog uit de tijd dat de gemeente het paspoort maakte die kreeg je gelijk dezelfde dag mee