Kan een Nederlandse stad zich onafhankelijk verklaren van Nederland.

Is dat in juridische zin mogelijk? Is dat al eens gebeurd in het recente verleden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan zeker. Maar het is natuurlijk wel een heel theoretische vraag. Want waarom zou een stad dat in vredesnaam doen?

Stel nu eens dat Apeldoorn dolgraag een nieuwe staat wil worden, onafhankelijk van Nederland. Een overgrote meerderheid van de 150.000 inwoners moet dat dan willen. Dat zal dan een jarenlang proces worden, en het zal zeker niet zo zijn, dat Apeldoorn morgen opeens onafhankelijk wordt.

En het wordt nog veel meer theorie, als je bedenkt wat voor gevolgen dat zou hebben voor Apeldoorn. Heel simpele zaken als belastingen, zorgtoeslag, uitkeringen, scholen, politie, zou een gigantisch ambtenaren-apparaat vergen om dat allemaal te regelen. Bijna alle inwoners van Apeldoorn zullen ambtenaar zijn. Niet zo efficient dus, om voor 150.000 mensen allerlei voorzieningen te gaan treffen, die er al zijn.

Iets realistischer wordt het, als b.v. Apeldoorn een soort status aparte wil. Het wordt dan een soort buitengewone gemeente; om praktische redenen blijft alles zoals het is, maar wordt er bij wet geregeld, dat Apeldoorn een uitzonderingspositie krijgt. B.v. dat de inwoners van Apeldoorn geen autogordel hoeven te dragen, of dat ze 's avonds zonder licht mogen fietsen. (er moet immers een reden zijn). Maar dan nog blijft het echt theorie, en zal zoiets ook niet zomaar gebeuren. Het zal jaren duren voor zoiets werkelijkheid wordt.

Als alle inwoners van een stad onafhankelijk willen worden, daar de konsekwenties van willen dragen, en het is ze echt wat waard, dan kan het ook. Maar het is ondenkbaar, dat alle inwoners dat in de praktijk ook willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alles en iedereen kan zich onafhankelijk verklaren. Soms is het juridisch wel mogelijk (Singapore t.o.v. Maleisië) en soms niet. Belangrijkst is of je genoeg militaire macht en vrienden hebt die de onafhankelijkheidsverklaring steunen. Dan vindt er achteraf wel een juridische goedkeuring plaats. De opsplitsing van Joegoslavië is daar een voorbeeld van.

Toegevoegd na 1 minuut:
In onze contreiën is de afsplitsing van België het meest recente voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
België is wel nog niet gesplitst en het ziet er naar uit dat het niet direct zal gebeuren (bent u niet op de hoogte ervan), volgens mij klopt de rest wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Abbi: België is afgesplitst van Nederland. AFsplitsen staat er, niet splitsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo leest beter dan Abbi
Dat kan zeker en is in het verre verleden ook gebeurd. Wil de onafhankelijkheidsverklaring effectief zijn, dan zullen drie partijen ermee moeten instemmen. Dit zijn de bewoners van de stad, Nederland en de bondgenoten van Nederland. Als de bewoners van de stad er niet mee instemmen, heb je alleen een dorpsgek. Als alleen de bewoners ermee instemmen, dan heb je een lastige stad, maar gebeurt er nog niets. Als naast de inwoners het land en vooral de bondgenoten ermee instemmen, gebeurt er echt wat. Dan kan er over de voorwaarden worden onderhandeld en kan er een regering worden gevormd. Meestal zal een land niet instemmen met een onafhankelijkheidswens van een gedeelte van het land. Dat geeft ingewikkelde situaties. Kijk bijvoorbeeld naar de status van Noord Cyprus of Taiwan.