Kan er sprake zijn van kartelvorming als aantal concurrenten beslissen NIET te adverteren.

Een voorbeeld is het dorp waar twee winkels zijn. Elke winkel heeft de helft van het dorp als klant. Een winkel kan meer klandizie krijgen door te adverteren. Dat kost geld, maar daar staat de klandizie tegenover. Het eindresultaat zal zijn dat beide winkels advertentiekosten maken, zonder dat ze meer klandizie krijgen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja zeker. Een kartel is een groep bedrijven die samen afspraken maken om de onderlinge concurrentie te beperken. Dat kan zijn door de kosten te beperken [ergo geen advertenties plaatsen] dan wel prijs afspraken te maken.

Bronnen:
http://www.encyclo.nl/begrip/Kartel

Nee, in dit geval is geen sprake van kartelvorming. Je schrijft weliswaar dat elke winkel zijn eigen klanten bedient, maar klanten hebben daarin wél een vrije keuze: ze kunnen ook naar de andere winkel gaan. Dat beide winkels niet adverteren is, zelfs al hebben ze dat afgesproken, niet in strijd met de kartelwetgeving. Daarin worden vijf soorten kartels genoemd: - het calculatiekartel - het prijskartel - het productiekartel - het rayonkartel - het researchkartel Dit specifieke geval zou onder de noemer "rayonkartel" vallen: een afspraak waarbij aanbieders de afzetmarkt geografisch verdelen. Daarvan is hier echter geen sprake: klanten kiezen zelf voor één van beide winkels (waarschijnlijk vooral op basis van de geografische ligging) en zijn vrij om voortaan hun boodschappen in de andere winkel te doen. Voor "niet-adverteren" is nog nooit een winkel beboet: iedere ondernemer mag zelf beslissen of hij wil adverteren of niet. Er bestaat ook geen verbod om daarover afspraken te maken.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kartel_%28economie%29

Het enkele feit dat een winkel beslist uit commercieel oogpunt om niet te adverteren, is onvoldoende om aan te nemen dat het hier gaat om een marktverdeling. Een marktverdeling valt onder art 6 Mw en is dus een verboden afspraak, maar alle ondernemers hebben zelf het recht om strategische beslissingen te nemen over hun bedrijven. Kiezen voor adverteren is zo'n beslissing. Als er daarnaast nog meer aanwijzingen zouden zijn dat winkels bijvoorbeeld ook illegale prijsafspraken maken, dan zou de beslissing om niet te adverteren kunnen bijdragen aan een vermoeden van een kartel. Alleen dit enkele feit is dus niet genoeg.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100