Klanten doen aankopen bij winkeliers, ambachtslieden en fabrikanten. Iemand die gebruik maakt van de diensten van een advocaat, notaris, therapeut of een andere dienstverlener, noemen we een cliënt.
Het onderscheid tussen cliënt en klant is soms een kwestie van stijl. Sommige banken bijvoorbeeld gebruiken in advertenties bewust klanten in plaats van cliënten omdat cliënten nogal afstandelijk klinkt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede uitleg. +je
Toch blijft het wel verwarrend, aangezien 'client' Frans is voor 'klant.
Amadea
12 jaar geleden
Ik ken 'client' meer als Engels woord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, oja, ook :)
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, client is Engels, cliënt is Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een therapeut heeft het toch meestal weer over een patiënt. Verder een goed antwoord hoor!
Amadea
12 jaar geleden
Ik mag toch hopen dat mijn fysiotherapeut mij geen patiënt noemt. Ik kom daar als cliënt, ik ben niet ziek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht meer aan de (psycho)therapeut, maar ook bij een fysiotherapeut voel ik mij wel patient.
Cryofiel
12 jaar geleden
Mijn tandarts spreekt ook over haar patiënten. Daar vind ik niets mis mee. Ze mag me ook cliënt noemen, als ze dat wil. In dergelijke beroepen is patiënt, klant en cliënt gewoon hetzelfde. Zolang ze me maar geen client noemt, dat zou ik overdreven kakkerig vinden.
Amadea
12 jaar geleden
Maar een arts heeft in principe een andere functie dan een therapeut. Bij een arts kom je inderdaad als patiënt.
Alleen maar en vraag van stijl. Sommige mensen vinden het woord klant denigrerend en het woord client luxer.
Hetzelfde geldt voor de woorden baas en manager. "Alleen een hond heeft een baas!". "Alleen hoeren hebben klanten!".
Het is maar net hoe de toehoorder het inschat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klant neemt een algemeen artikel of dienst af. Bijvoorbeeld hij koopt een brood, en anders koopt een ander dat brood. Of hij laat zijn huis schilderen.
Het is dus niet persoonlijk.

Een cliënt heeft wel een persoonlijke relatie. Bijvoorbeeld met zijn therapeut; ieder is namelijk uniek en zijn klachten zijn dus persoonlijk. Een advocaat behandelt jouw specifieke belangen, die zijn heel persoonlijk.

Er zijn in grote lijnen twee soorten advocaten. De strafrechtadvocaat probeert je vrij te pleiten of je straf te verminderen. Dit speelt dat tussen jou persoonlijk en de staat.
Een civiel advocaat behartigt je belangen bij bijvoorbeeld een geschil met een andere burger of een instantie. En ook bijvoorbeeld bij een echtscheiding.
Ook dit zijn persoonlijke dingen, die uniek voor jou als cliënt zijn.

Een bank heeft klanten, die hebben gewoon geld staan en betalen ermee, dat zijn dingen die voor ieder gelden. En ze hebben cliënten, die persoonlijk advies krijgen over bijvoorbeeld een hypotheek.