Mag Bill Clinton weer president worden als hij VP zou worden en Hillary zou overlijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als Hillary president word, dan word Bill first husband. En niet vice president. Dus zal hij geen president worden als Hillary overlijd. Wel weduwnaar.
ronron1212
9 jaar geleden
Klopt Vics Anders zou de vrouw van de huidige president dat ook kunnen worden als haar man nu overlijd. Maar in Amerika is er een vice president die wordt aangewezen door de president en dat is nooit zijn of haar partner.
ronron1212
9 jaar geleden
Wat wel een rare situaatie wordt dat als hillary president wordt ze na haar periode net als haar man de rest van haar leven bewaking krijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
net als haar man de rest van haar leven bewaking krijgt. Ah, daar komt dus dat idee vandaan. Snapte hem niet bij mijn vraag over het koningshuis. Had je al bedacht dat dat een Amerikaanse wet is en dus niet van toepassing mocht Nederland ooit een President krijgen? http://www.goeievraag.nl/cafe/maatschappij/politiek-overheid/vraag/556414/mensen-koningshuis
ronron1212
9 jaar geleden
Het koningshuis wordt ook bewaakt net als de oud koningin en dat zal dus ook gebeuren met de president.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanname. Gebeurt dit ook standaard bij alle om ons omringende landen bij oud-presidenten? Worden alle oud minister-presidenten nu bewaakt?
ronron1212
9 jaar geleden
Ja
ronron1212
9 jaar geleden
Oud minister president is een andere functie nee dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt zeker naar DWDD gekeken.
Antoni
9 jaar geleden
ronron1212, hoe weet je zo zeker dat een president zijn of haar partner niet kan of zal aanwijzen als vice-president? Het is nog nooit gebeurd in het verleden, maar mag het wettelijk wel (of niet)?
ronron1212
9 jaar geleden
Wat denk je de partij heeft ook nog iets in te brengen en de logica het is meest onlogisch. Maar verder antoni laat ik het hierbij en google even hier op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron1212 Snap er niks van waarom een president dan wel en een minister president het niet nodig heeft. Morgens stopt W.A. en vanaf dan zijn alle pistolen op Mark gericht?! Hier kan je de bronnen kwijt die je blijkbaar kent van alle levenslange beveiligings Europese ex-staatslieden die president/bondskanselier zijn geweest. http://www.goeievraag.nl/maatschappij/politiek-overheid/vraag/558834/staatshoofden-europese-landen-vorsten-levenslange
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
beveiligings=beveiligde
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien leuk te vermelden dat gezien de Ierse roots van Bill Clinton en het feit dat zijn geboortestaat, Arkansas, deel uitmaakt van een voormalig Franse kolonie, hij wel theoretisch president van Ierland of Frankrijk zou kunnen worden wanneer hij besluit naar een dezer landen te verkassen.
Feitelijk zou het antwoord dus ja moeten zijn. ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Of president van de plaatselijke motorclub ;-)
ItisILeClerc
9 jaar geleden
antwoord op de vraag: ja
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@LeClerc Nou, er zijn mensen die nee antwoorden, en daar hun argumenten voor geven. Ik heb dus niks aan je reactie, niemand niet. Als je van mening bent dat het antwoord ja is, val dan een antwoord aan wat "nee" zegt met bijbehorende argumenten waarom Nee niet klopt en welke denkfout "antwoorder nee" geeft. Of sta iemand bij die ja zegt. Wat jij nu doet is hetzelfde als 300 euro bieden als er al 400 euro geboden is. Maar mijn vraag is, heb je de antwoorden gelezen voor je deze reactie gaf? Inclusief de tegenreacties? Als ja, snap je dan dat simpelweg ja zeggen niet meer volstaat, als nee, zou je je niet eerst inlezen voordat je zomaar ja of nee als antwoord geeft?

Het beste antwoord

Ja, dat kan.
Het 22e amendement van de Amerikaanse Grondwet stelt dat niemand voor een tweede keer tot president verkozen(!) kan worden:

http://www.usconstitutionday.us/p/22nd-amendment.html

Wanneer Bill Clinton vice-president zou worden en de president komt te overlijden, dan wordt Bill automatisch president. Hij wordt dan namelijk niet tot president verkozen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In XII staat letterlijk:
" But no person constitutionally ineligible to the office of President
shall be eligible to that of Vice-President of the United States"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@iHave
Dat klopt.
Maar wat is je punt?
Er staat alleen maar dat je in aanmerking moet kúnnen komen voor het presidentschap om vice-president te worden, zonder dat het amendement vermeldt op welke wijze dat presidentschap tot stand komt.
En dat is het geval. Er staat nergens in zowel XII als XXII iets dat Bill Clinton verhindert het ambt van president op zich te nemen.
Het enige dat je uit amendementen XII en XXII kan concluderen is dat je niet meer dan twee termijnen mag aanblijven als je tot president bent gekozen(!). Ik weet zeker dat een Amerikaans hooggerechtshof die conclusie ook trekt, tenzij er een grondwetswijziging komt. Op basis van de beschikbare amendementen kunnen ze Clinton namelijk niet tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens is het een louter hypothetische vraag.
Clinton zal het nooit zover laten komen dat de rechterlijke macht zich erover moet buigen. Zeker niet aangezien hij zelf al heeft gezegd dat hij zich aan de termijn uit het 22e amendement zal houden.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet

Bill Clinton kan nooit vice president worden (zelfs al zou hij en het volk dat), hij heeft namelijk twee termijnen als president volbracht en mag daarom geen president meer worden.

Volgens het 12e amendement moet een kandidaat vice-president grondwettelijk gezien president mogen worden, terwijl het 22e amendement uitsluit dat iemand vaker dan voor twee termijnen president kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het Amerikaanse presidentschap is een puur individuele aangelegenheid en kan om die reden alleen al nooit op directe familieleden worden overgedragen als er sprake is van overlijden van de zittende president.

Als Hillary Clinton als kandidaat voor het presidentschap zou kiezen voor haar man Bill Clinton als haar running mate, en dus deze zou aanwijzen als vice-president, dan zou het in theorie wel kunnen dat het presidentschap overgaat op een familielid, als het Amerikaanse volk haar als president zou kiezen.
Maar omdat Bill Clinton zelf al 2 maal president is geweest zou hij, volgens de statuten van de grondwet, geen 3e ambtstermijn mogen vervullen, ook niet als gevolg van opvolging na overlijden van de gekozen president.

Hier zit dus een hiaat voor Hillary Clinton en zal zij voor een andere 'Running Mate' moeten kiezen.