Waarom zouden politieke partijen een coalitie vormen met andere partijen?

wat zijn de redenen dat ze samenwerken

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Omdat je om te regeren een meerderheid moet hebben, en geen ENKELE partij zal OOIT een meerderheid (76 van de 150 zetels) halen in zijn eentje. Ze MOETEN dus wel samenwerken, of ze willen of niet. Dat is een rechtstreeks gevolg van ons "veelpartijenstelsel".

Als je alleen maar zou kunnen kiezen tussen "links" of "rechts" ,(zoals eigenlijk in Amerika, als is de keuze daar een beetje "rechts" of "heel rechts") is dat natuurlijk een heel ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Het is niet gezegd dat er nooit een partij de meerderheid van 76 zetels zal halen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In theorie niet nee, maar in de praktijk is dat tot nu toe altijd gebleken. Niet zolang we zo veel partijen hebben en het volk zo verdeeld is.
ronron1212
7 jaar geleden
Dus het is mogelijk en niet uitgesloten. Tot 1956 waren er maar 100 zetels de pvda haalde toen 50 zetels.
Antoni
7 jaar geleden
Die 50 zetels haalde de PvdA toen het totaal aantal zetels al 150 was. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Historische_zetelverdeling_Tweede_Kamer#1956_tot_1982.
Antoni
7 jaar geleden
Daarvoor, in 1952, had de PvdA 30 zetels bij een totaal van 100 kamerzetels.
ronron1212
7 jaar geleden
Antoni lees mijn reactie goed er staat tot 1956 dat is niet tot en met en in 1956 waren er verkiezingen toen waren er dus na de verkiezingen 150 zetels ja geen meerderheid maar wel 50.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Ik las het ook zo, en lees het nog steeds zo. "Toen" lijkt namelijk te slaan op "tot 1956" immers dat staat in je zin. "Daarna" had ietsje duidelijker geweest. Daarnaast probeer je een punt te maken, maar dat punt is niet zo relevant 30 op 100 of 50 op 150 is namelijk nagenoeg gelijk. Maar door het zo te schrijven als je doet lijkt het heel wat. Je wekt de illusie van 50 op 100. Wat je eens zou moeten proberen is je zinnen langer maken, je geeft soms zulke korte reacties dat het niet duidelijk is voor een ander wat je nou bedoelt. Voor de eurotijd had men guldens, toen verdiende ik 2000 per maand. Verdiende ik
2000 euro/maand?
of
2000 gulden/maand? Of kan ik 100x beter zeggen: Voor de eurotijd had men guldens, toen verdiende ik 2000 gulden per maand. ?? Vergelijk ook: Voor de eurotijd had men guldens,DAARNA verdiende ik 2000 per maand.
Een politieke partij moet doorgaans wel een coalitie vormen.
In Nederland kan één partij vrijwel nooit alleen de meerderheid halen in de Tweede Kamer. Dat is bijvoorbeeld anders in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten waar twee grote partijen de landelijke politiek domineren. Eén van de belangrijkste oorzaken daarvan is het Nederlandse kiesstelsel van evenredige vertegenwoordiging. Dat betekent dat niet per district één kandidaat wordt afgevaardigd, maar dat alle stemmen op een partij bij elkaar worden geteld. Daardoor hebben kleinere partijen meer kans in de Tweede Kamer te komen.
De meerderheid moet dus gevonden worden doordat partijen in de Tweede Kamer gaan samenwerken en een 'coalitie' vormen. De coalitie steunt dan het kabinet.

In principe kunnen alle partijen in de Tweede Kamer met alle andere partijen samenwerken in een coalitie. Maar de ene ligt meer voor de hand dan de andere. Na Tweede Kamerverkiezingen gaan tijdens de formatie partijen bekijken wie met elkaar wil samenwerken. Soms sluiten partijen al voor de verkiezingen samenwerking met een andere partij uit, of zoeken ze die juist.

Toegevoegd na 5 minuten:
Coalities tussen confessionelen en liberalen zijn veel voorgekomen. Ook coalities tussen confessionelen en sociaaldemocraten komen voor. In de periode 1994-2002 was er een zogenoemde 'paarse' coalitie tussen sociaaldemocraten, liberalen en democraten ook tot de mogelijkheden.
Brede coalities van confessionelen met liberalen en sociaaldemocraten kwamen met name in de jaren vijftig van de vorige eeuw voor. Daarmee werd een breed draagvlak voor het beleid beoogd, wat in de periode van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog belangrijk werd gevonden.
De tijdgeest kan ook op een andere manier een rol spelen. Samenwerking in een coalitie kan er toe leiden dat partijen 'genoeg' van elkaar krijgen en dan naar een andere coalitiepartner zoeken. Ook als een kabinet door toedoen van een coalitiepartner is gevallen lijkt die combinatie in een volgende kabinetsperiode kansloos.
Ook is het mogelijk dat partijen in de coalitie worden opgenomen, ondanks de mogelijkheid met minder partijen een meerderheid te verkrijgen. Een voorbeeld hiervan is het kabinet-Kok II. D66 was voor de meerderheid in de Tweede Kamer niet meer nodig, maar werd toch opgenomen in de coalitie.
SimonV
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
plus + heel geod antwoord
ronron1212
7 jaar geleden
geod = natuurlijk goed
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus prima presentatie