Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat sluit er om 21:00 - de toegangsdeur van het stembureau of de gleuf van de stembus?

We mogen stemmen tot 21:00. Maar vanaf het moment dat ik het stembureau binnenloop tot het moment waarop ik mijn formulier in de stembus doe, verlopen al gauw twee minuten.

Als ik om 20:59 het stembureau binnenwandel, komt mijn formulier dus op z'n vroegst om 21:01 (dus NA sluitingstijd) in de stembus terecht.

Dus: gaat om 21:00 het stemBUREAU dicht maar mag iedereen die al binnen is nog stemmen, ook al duurt dat (vanwege drukte) tot 21:30? Of gaat om 21:00 de stemBUS dicht, en hebben mensen die op dat moment hun vakje nog aan het inkleuren waren domweg pech gehad?
 

11 jaar geleden
2.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De openingstijden worden in artikel J 1 van de kieswet geregeld: "De stemming vangt aan om zeven uur dertig en duurt tot eenentwintig uur."

In artikel J 30 wordt uw vraag beantwoord:
"Zodra de voor de stemming bepaalde tijd verstreken is, wordt dit door de voorzitter aangekondigd en worden alleen de op dat ogenblik in het stemlokaal of bij de ingang daarvan aanwezige kiezers nog tot de stemming toegelaten."

Om 21:00 gaat dus de deur dicht. Mocht er nog een rij buiten staan, dan is de persoon die achteraan de rij staat de laatste die een stem mag uitbrengen. Er mogen geen nieuwe mensen meer aansluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ In de roos!
Cryofiel
11 jaar geleden
Onweerlegbaar duidelijk!

Andere antwoorden (1)

Ge rode potloden worden verwijderd, zodat het niet meer mogelijk is te stemmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ha, ik heb altijd een eigen rood potlood bij me. Lekker puh!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n rood potlood heb je idd nodig, als je aan stemmingswisselingen onderhevig bent.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding