Waarom kreeg het liberalisme in de tweede helft van de 19e eeuw steeds meer aanhangers?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mensen raakten meer bewust van zichzelf als individu . Eerst leefde de boer en arbeider als onwetende en dachten het is zo het blijft zo . De adel maakte de dienst uit . Gaande weg ontstond er een rijkere en ontwikkelde boven laag die ook de boeren en arbeiders zeg inspireerde ( Victor Hugo ) en velen anderen al veel eerder zoals in Nederland Spinoza en Hugo de de groot . Ook wat er in Amerika gebeurde maakten mensen wakker . Maar mogelijk het belangrijkste onze vorsten huizen waren failliet. Ook onze Willem moest en wilde niks hebben met die vernieuwers. Stem recht voor het volk of de adel ben je gek geworden pas toen hij financiële problemen had (blut was ) moest hij wel overstag gaan om zn hachje te redden . De kerk werd ook ( iets ) minder invloedrijk . En ja wat antwoord al aangaf dankzij de revolutie in Frankrijk en het goede bestuur van de Franse koning hier in Nederland wilde men af van alleen heersende geld verslindende koningen . Stapje voor stapje moest hij wat macht afgeven . Het belangrijkste is mogelijk de ontwikkeling van de mensen door opleiding boeken en geschriften meer mensen konden lezen en schrijven in Europa . Door ontwikkeling en men wilde het heft meer in eigenhand . Dus een golf van populisme stroomde over de wereld :) Iedere politieke huidige partij of stroming is uit een soort populisme en boosheid voortgekomen .( Nu vergaderen onze leiders om populisme de kop in te drukken .:)) de geschiedenis herhaalt zich .

Antwoorden (1)

Dat was nog een gevolg van de franse revolutie die zich over heel europa uitstrekte. In 1848 werd er in Nederland een nieuwe democratische grondwet geintroduceerd ,die de macht van de soevereine vorst inperkte en een grotere invloed van het volk gaf als uitvloeisel van de franse revolutie.

'In 1844 wijst de conservatieve koning Willem II resoluut een Grondwetsherziening af. Vier jaar later, na een reeks liberale revoluties, ziet hij zich echter alsnog genoodzaakt de democratische hervormingen toe te staan. Op 3 november 1848 presenteert Thorbecke de nieuwe Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden.'

http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/grondwetsherziening_van_1848/
http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/de-eeuw-van-het-nationalisme/#more-76268

Toegevoegd na 3 minuten:
zie hier voor de meer liberale grondwetwijzigingen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Grondwetsherziening_van_1848#De_Grondwetsherziening