Wat was de oorzaak van de verovering van Sidi-el-Barrani?

Ik heb op internet proberen te zoeken wat de oorzaak en gevolg is van de verovering van Sidi-el-Barrani, maar niet gevonden als iemand een link heeft kunnen vinden zou je/u dat kunnen geven? Als je het uit je hoofdt zou je dat alsjeblieft kunnen beantwoorden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

In september 1940 viel de Italiaanse Generaal Graziani Egypte binnen, vanuit Cyrenaica, de oostelijke provincie van de Italiaanse kolonie Libië. Egypte was op dat moment in naam onafhankelijk, maar onder Britse voogdij.
Het Italiaanse 10de leger hield halt in Sidi Barrani en waren toen ondertussen 80 km in Egypte.

Britse en Indiase divisies lanceerden daarop een tegenaanval om de overname van Egypte tegen te houden en een mogelijk groter offensief in Afrika van de Italianen te stoppen. Met codenaam "Operatie Compass" begonnen ze een tegenoffensief op 9 en 10 december. Sidi Barrani viel op de tweede dag, 20.000 Italiaanse troepen werden gevangen genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat is de oorzaak?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oorzaak is te vinden in het feit dat de Italianen, na hun oorlogsverklaring tegen de geallieerden, Egypte binnenvielen. Op dat moment was Egypte neutraal en onder Brits bewind. Eigenlijk een aanval tegen de geallieerden dus. Fascistisch Dictator van Italie, Mussolini, droomde van een Nieuw Romeins Rijk onder zijn leiding. Hij wilde de Middellandse Zee tot een binnenmeer van Italië maken.
Italië had in de jaren voorafgaand aan de 2e wereldoorlog al koloniën gemaakt, zoals Libië, Abessinië en Italiaans-Oost-Afrika. Egypte binnenvallen was een logische stap in het kolonialiseren van Noord-Afrika.