Is de ID nog steeds gratis?

ik ben mijn portemonnee verloren en mijn ID zat erin hier las ik dat het gratis was:
http://nos.nl/op3/artikel/271307-niet-meer-dokken-voor-identiteitskaart.html is dat nog steeds zo?

Toegevoegd na 54 seconden:
en deze artikel las ik ook: http://nos.nl/artikel/274784-idkaart-vanaf-morgen-niet-gratis.html

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

nee is niet meer gratis. er was zo'n grote run op dat ze het weer afgeschaft hebben

Toegevoegd na 46 seconden:
Een identiteitskaart is niet langer gratis. Minister Donner van Binnenlandse Zaken komt daarvoor met een spoedwet.

Twee weken geleden sprak de Hoge Raad uit dat ID-kaarten voor iedereen verplicht zijn en dat gemeenten er daarom geen vergoeding meer voor mogen vragen.

Volgens Donner vragen normaal duizenden mensen per week een ID-kaart aan, maar sinds de uitspraak van de Hoge Raad waren dat er enkele duizenden per dag. Net als voor de uitspraak gaat de kaart maximaal 43,89 euro kosten en voor kinderen wordt dat 9,22 euro.

Voor mensen die de afgelopen weken een ID-kaart hebben aangevraagd, blijft het document wel gratis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee helaas moet je nu betalen voor een nieuwe ID en jij hebt ook nog eens dubbel pech dat er een boete bovenop komt omdat je de ID kwijt bent. Ik zou het wel meteen melden bij de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar zijn ze heel snel weer op terug gekomen. Als ik me niet vergis binnen twee weken al. Er worden administratiekosten berekend, dus het is niet gratis.
Amadea
12 jaar geleden
Bij verlies of diefstal van jouw ID kaart moet je altijd aangifte doen bij de politie! Niet vergeten dus.
De politie maakt dan proces verbaal op en dit moet je bij de gemeente overhandigen bij de aanvraag van een nieuwe ID kaart. Dit moet nl. geregistreerd worden om fraude en misbruik te voorkomen. Bij vermissing moet je wel rekening houden met administratiekosten en een langere aanvraagprocedure.
Sinds september 2011 moet er weer betaald gaan worden voor de ID kaart, hij is dus niet langer gratis. Wel gaan met ingang van 1 januari 2012 de tarieven van paspoort en ID kaart omlaag. De ID kaart gaat dan voor een aanvrager boven 14 jaar maximaal €40,05 kosten. Het ligt aan je gemeente hoeveel zij ervoor vragen.
amc
12 jaar geleden
Nee, je krijgt bovendien 17,50 boete voor het kwijtraken omdat je een proces-verbaal moet opzetten om je oude ID ongeldig te verklaren. Het ID zelf kost volgens mij 43,00, maar ik had mijn portemonne later weer gevondn voordat ik een nieuwe kreeg dus dat weet ik niet precies ;-).