Is de PVV nu echt extreem rechts?

In de Volkskrant staat dat de PVV volgens 3 onderzoekers extreem rechts is. Dit onderzoek wordt door het Ministerie van Binnenlandse zaken uitgevoerd. En ondanks ik er zeer waarschijnlijk toch niet op zal stemmen. Deel ik de mening dat de PVV extreem rechts is niet. Aangezien we in de media vaak maar één kant van de PVV te zien krijgen...

Maar is de PVV nu echt extreem rechts?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De PVV is een populistische partij, of moet ik wellicht zeggen persoon.

De Partij voor de Vrijheid is een vereniging met een besloten karakter. Sympathisanten kunnen zich aanmelden als donateur en vrijwilliger, maar niet als lid. Over het beleid van de partij kan dus niet gestemd worden. Het is een van de weinige partijen die ooit in het Nederlandse parlement vertegenwoordigd waren die geen leden hebben.

Populisme is eerder een politieke stijl dan een ideologie. Het is een discours waar het volk centraal staat; een communicatiewijze die door eender welke ideologische stroming gebruikt kan worden om haar boodschap over te brengen. Ze gaat uit van de onderdrukking van de bevolking door een elite die de staat beheerst, en wil aldus naar een samenleving waar het volk de staat beheert en de staat zo geen instrument van onderdrukking meer kan zijn. Hierbij refereert ze constant aan de economische en sociale status van de "gewone man".

De politieke stellingen die worden geponeerd door de PVV zijn echter rechts. Extreem rechts is wellicht iets te zwaar aangezet, maar het neigt er zeker naar.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ze zijn gewoon rechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de PVV maakt gebruik van emoties van de stemmers... Het is een vanger van tegenstemmen... Stemmen van mensen die nee zeggen tegen het huidige politieke palet...
Dus als je het niet eens bent met de huidige gang van de politieke zaken en je wilt protesteren/saboteren en de PVV verleent de nee-stemmer, de saboteur een mogelijkheid om dat te doen... Vroeger kon je als je de boel wilde protesteren/saboteren alleen blanco stemmen, nu kun je naar de PVV... Dat heeft Wilders goed begrepen en dat is een goede ontwikkeling... Alleen jammer dat de man niet deugt en wat hij allemaal van plan is niet deugt... En dat is helaas rechts te noemen... Extreem rechts wellicht, dat kun je pas zeggen als hij het mag zeggen...
En zo bang hoeven wij niet te zijn... Nu is hij oppositie en als hij het mag zeggen zijn de rollen omgekeerd en is de rest allemaal oppositie, dan zullen we zien dat de VVD makkelijk een akkoord overeenkomt met de SP om samen een blok te maken tegen wilders... Nee van mij mag de toekomst nu beginnen...