2.Hoe kan het dat er bedrijven zijn die geld verdienen aan “bestrijden” van ziektes en tevens de mens zouden moeten “genezen van ziektes”?

Toegevoegd na 12 minuten:
Stel dat er nu een geneesmiddel zou zijn voor kanker, zouden er bedrijven zijn die er belang bij zouden hebben om dit geneesmiddel niet op de markt te krijgen. En zou dit kunne gebeuren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit soort praktijken gebeuren zeker, een medicijn ontwikkelen duurt vaak jaren en kost miljoenen!
Als een ander bedrijf heel toevallig iets ontdekt, dat net zo goed of zelfs beter werkt, maar veel goedkoper is, dan zou dat weggekocht kunnen worden, om eerst hun eigen dure product te verkopen.
In de alternatieve geneeskunde zie je nog al eens dat een zeer goedkope plantenextract beter en sneller werkt dan de reguliere medicijnen, die ook nog al eens vervelende bijwerkingen kan hebben.
Dan zie je veel negatieve verhalen komen over het alternatieve geneesmiddel, of het wordt niet toegelaten of het wordt massal geboycot.
Geld is dan vaak belangrijker dan gezondheid.

Toegevoegd na 3 minuten:
Veel medicijnen moeten levenslang worden ingenomen, terwijl het met andere medicijnen misschien onnodig is het zo lang te gebruiken, of men nu bewust mensen ziek houdt, om er dan meer aan te verdienen gaat wel heel erg ver, maar niet ondenkbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Zij "ruilen" hun kennis en vaardigheden voor geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat dit wel kan gebeuren, hoe oneerlijk ook maar sommige medicijnen leveren meer en langer geld op dan een medicijn die de kanker kan genezen.
als kanker eenmaal te genezen is dan droogt de inkomstenpot op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Farmaceutische bedrijven zijn bedrijven net als andere, met aandeelhouders en directeuren met prestatiebonussen. Zij doen alleen iets om er geld mee te verdienen. Het kan heel goed dat zij een geneesmiddel vinden en er patent op aanvragen om het vervolgens veilig in de ijskast te kunnen zetten als dat meer winst oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben dat gezien bij die zg voorlichters over de mexicaanse griep. Iedereen trapte erin. De voorlichter was zelf verbonden aan de farmaceutische industrie die het vaccin leverde.

Uiteraard heb ik me niet laten inenten.

Altijd kritisch zijn bij elke voorlichting. Wie heeft er belang bij

Toegevoegd na 4 minuten:
Zoals in jouw voorbeeld: helaas dat gebeurt wel. De Mammon (god van het geld) is machtig.

Maar pas op: soms wordt er gesproken over een geneesmiddel dat in de maak is, maar dat nog niet voldoende is getest, waarvan de uitwerking nog niet bekend is, waarvan men alleen nog maar waarschijnlijk acht dat het werkt.
Soms wordt er dan aan teminale patienten (mensen die toch zullen sterven heel binnenkort) gevraagd of ze dat medicijn willen gebruiken.
Dat is dus niet een tegengehouden medicijn, maar een nog niet toegelaten medicijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed advies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Dat zou niet kunnen gebeuren, maar dat is precies wat er gebeurt.
Aan sommige kwalen, zoals diabetes en malariabescherming wordt ontzettend veel geld verdiend. Het laatste waar de farmaceutische industrie op zit te wachten is een goedkoop doeltreffend middel waarmee deze ziektes verholpen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bedrijven geld verdienen is noodzaak.Zonder kan niet.
De zorg, is een kostbaar iets.We hebben er heel veel voor over,grotendeels verplicht.

Persoonlijk, heb ik wel eens het gevoel dat er een , voor ons levens bedreigende situatie , in scene is gezet .

Men neme een kip,injecteerd het met een virus,drop het.
Zorg dat het gevonden wordt.De media doet de rest.
Miljarden bussines!

Kijk ook even naar de Mexicaanse griep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt zeker.

Zo gaf uitgeverij Elsevier jarenlang medische tijdschriften uit in Australie, die door de farmaceutische industrie gesponsord werden, en waarin, naast echte wetenschappelijke artikelen, ook allemaal artikelen stonden die eruit zagen als wetenschappelijke artikelen, maar gelogen waren en alleen reclame moesten maken voor medicijnen.

En ik las pas geleden over een vooraanstaand psycholoog die gezorgd heeft dat een bepaalde 'geestesziekte' in het DSM (handboek voor psychische aandoeningen) terecht kwam met daarbij als oplossing een bepaald medicijn.
En die persoon kreeg gigantische bedragen van farmaceutische bedrijven, die dat wel zagen zitten, omdat zij daardoor onwijs veel kunnen verdienen.

En zo gebeurt het waarschijnlijk nog veel vaker dat mensen omgekocht worden door de farmaceutische industrie.
Eng he!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurt zeker. De pharmacuitische industrie maakt medicijnen die symptomen bestrijden, en die ziekten voorkomen dan wel genezen. Vooral de medicijnen die je blijvend in moet nemen zijn voor hen lucratief.

Nu is het niet direct zo zwart/wit dat er bepaalde medicijnen van de markt gehouden worden, maar als de industrie moet kiezen welke medicijnen ze gaan onderzoeken, kijken ze zeker naar de kosten/baten. Dit is helaas meer economie dan medische wetenschap.

Toch wordt de mens steeds ouder, dus onder de streep werkt het allemaal prima....