Mag de gemeente zomaar de afvalstoffenheffing met 13,3% verhogen?

Het is nl. zo dat je afvalstoffenheffing betaald bij de gemeentelijke belastingaanslag en tevens betaal je nog voor elke leging van de klikobak. Dit is nog wel het geval met de grijze restafval klikobak.
Vorig jaar is ingesteld dat de groene klikobakken gratis worden geleegd.
Nu krijg ik een aanslag gem. bel. in de bus waarin de de basis afvalstoffenheffing met 13,3% hebben verhoogd!
Ik vind dit volksverlakkerij. Laten ze dan gewoon de groenbak-leging rekenen en niet via een omweg toch dat geld zien te verkrijgen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een echte ' sigaar uit eigen doos' .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook volksverlakkerij. We moeten maar betalen en anders komen we in de problemen grrr

Het beste antwoord

Ja dat mag, en je hebt geluk dat je niet in Rotterdam woont, want daar gaat de afvalstoffenheffing met bijna 20% omhoog. Gemiddeld zijn de heffingen iets gedaald, maar er zijn uitschieters naar boven en beneden.

"Afvalstoffenheffing beetje lager
De afvalstoffenheffing daalt landelijk met 1,1 procent. Ook hier zijn de onderlinge verschillen tussen gemeenten fors. Zo verhoogt de gemeente Rotterdam (ZH) de afvalstoffenheffing voor zowel eenpersoons- als meerpersoonshuishoudens met 19,7 procent van 264 naar 315 euro.
De gemeente Berkelland (Gld) daarentegen verlaagt deze heffing met 23 procent. In deze gemeente betalen alleenstaanden volgend jaar 145 in plaats van 189 euro en gezinnen 195 in plaats van 253 euro."

http://www.eigenhuis.nl/actueel/Pers-2010/ozb-stijgt-ondanks-dalende-huizenprijzen/

Je schrijft in je toelichting dat je het hier absoluut niet mee eens bent, en een beter idee hebt, om de heffing eerlijker te laten verlopen.

Je kunt naar de website van je gemeente gaan. Daar moet de mogelijkheid staan om een bezwaarschrift in te dienen, en zelfs kwijtschelding te vragen. Maar of je veel kans maakt is een andere zaak.

Mocht je echt vinden dat dit onredelijk is, en je hebt een eigen huis, neem dan eens contact op met de Vereniging Eigen Huis. Zij kunnen je precies vertellen, of dit redelijk is, en of je kans maakt als je bezwaar maakt.
Maar natuurlijk kun je ook mensen bij jou in de buurt mobiliseren, die dit ook onredelijk vinden. Samen sta je meestal wat sterker, dan wanneer je in je eentje gaat protesteren.

Blijft wel dat de gemeente gewoon geld nodig heeft. Als dit teruggeschroefd zou worden, dan gaat de hondenbelasting of de OZB weer omhoog, en is een andere groep mensen weer boos. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +